Drie bijzondere Lancia modellen

Italië kent een rijke automerkengeschiedenis, maar wie écht iets eigenzinnigs zoekt komt terecht bij Lancia. Wij belichten graag een aantal bijzondere Lancia oldtimer modellen.

De kans is groot dat Lancia al uit uw geheugen is verdwenen, want inmiddels kan het Italiaanse automerk bestempeld worden als ‘vergane glorie’. Op 16 oktober 2016 viel zelfs het doek voor Lancia Nederland en worden er alleen nog in Italië modellen aangeboden. Ontzettend zonde gezien de rijke geschiedenis van het merk die teruggaat tot 1907!

Gelukkig liggen er voor oldtimerliefhebbers/verzamelaars nog genoeg kansen, want er zijn natuurlijk tal van Lancia modellen op de markt te vinden.

Lancia Delta Stradale

Lancia Stradale S4
Bron: rallygroupbshrine.org

In eerste instantie bracht Lancia gebaseerd op de Monte Carlo de Rally 037 Stradale op de markt. Deze moest een serieuze rol binnen de Groep B gaan spelen. Ondanks dat dit model alleen over achterwielaandrijving beschikt, haalt de 037 Stradale 200 pk uit zijn tweeliter midden motor.

De achterwielaandrijving bleek toch een beperking en als antwoord daarop kwam begin jaren ‘80 de Lancia Delta S4 Stradale mét vierwielaandrijving op de markt.

Dit maakte samen met de turbo en compressor een wereld van verschil voor het acceleratievermogen. Helaas kwam de productie van de S4 ten einde nadat Henri Toivonen met zijn auto het ravijn in reed. Uiteindelijk zijn er van dit specifieke model slechts 65 stuks geproduceerd, waardoor de S4 een bijzonder exemplaar en zeer zeldzaam is.

Lancia Delta Integrale Evoluzione

Naast de rallysport wilde Lancia ook meer gangbare modellen produceren die geschikt waren voor de openbare weg. Hiervoor werd de Lancia Delta Integrale Evoluzione in het leven geroepen. Vergis je niet want ook dit model was een fel beestje. Eveneens met vierwielaandrijving en een 2.0 viercilinder turbo motor beschikt deze Delta over 210 pk.

Een paar jaar later kreeg de auto een upgrade en kwam de Evoluzione II op de markt. Deze was weer net even gestroomlijnder, kreeg een paar cosmetische upgrades en het vermogen werd opgeschroefd naar 215 pk. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat de Evoluzione een rallyauto voor de openbare weg is. De productie voor dit model kwam in 1993 uiteindelijk ten einde.

Lancia Delta Integrale Evoluzione
Bron: Carcoops.com

Lancia Aurelia Coupé

Een keurig uiterlijk, groot en zeer comfortabel. Het uiterlijk van de Lancia Aurelia Coupé doet zelfs een beetje Brits chique aan. Wat deze auto zo bijzonder maakt is dat je er net zo goed de rallybaan mee op kan rijden! Een scheurmonster in vermomming, want onder de motorkap vindt je bijvoorbeeld een krachtige V6-motor. De B20 GT Coupé haalt gemakkelijk de 160 km/h (destijds een forse snelheid) dankzij een vermogen van 80 PK. Ondertussen biedt de auto een ruime kofferbak voor al uw spullen.

De massaproductie kwam door de toenemende vraag en populariteit in 1951 op gang en tussen 1951 en 1958 zijn er 3.871 exemplaren van B20 Coupé gebouwd.

Wie op zoek is naar een zeldzamer model moet uitkijken naar de Lancia PF200 Spyder. Men vermoedt dat er van dit model tussen 1952 en 1955 maar 7 zijn gebouwd, maar helaas zijn er weinig exacte details over bekend.

Lancia Aurelia B20
Bron: ClassicCarGarage.com

Bent u al de trotse eigenaar van een Lancia oldtimer? Dan mag een bijpassende oldtimerverzekering natuurlijk niet ontbreken! Bereken hier direct uw premie!

Geplaatst op

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.