Op onze Hotlist: De Honda/Acura NSX (1990)

Deze keer staat de Honda/Acura NSX op onze hotlist. De eerste generatie van Japans eerste echte supercar was van meet af aan een succes. Sportief, stoer, degelijk en destijds een serieuze concurrent van de Porsche 911 en de Chevrolet Corvette. Als klassieker is de Honda/Acura NSX opvallend genoeg in trek bij millennials. Wij verwachten dat net als bij andere Aziatische youngtimers de vraagprijzen voor dit type op korte termijn door het dak schieten.

Aziatische klassiekers zijn steeds meer in trek bij liefhebbers en binnen dit rijtje hoort zonder twijfel de eerste generatie Honda/Acura NSX.

De auto werd in 1990 wereldwijd op de markt gebracht. In Noord-Amerika en Hong Kong onder de naam Acura NSX en in de rest van de wereld als Honda NSX. De auto was vanaf de introductie direct populair, wat mede te danken was aan de actieve bijdrage van Honda’s eigen F1-rijder Ayrton Senna. Senna was onder meer degene die zei dat het chassis van de NSX veel stijver moest worden.

De prestaties van de NSX deden destijds niet onder voor onder meer een Ferrari 348 uit dezelfde periode. Het prijskaartje daarentegen kwam natuurlijk niet in de buurt van een Ferrari, terwijl Honda als merk vooral in Amerika een goede reputatie had opgebouwd. Grappig feit is dat deze Honda tijdens de introductie wel meteen het duurste Japanse automodel in Amerika was. In Nederland zouden er van de eerste generatie nu zo’n ruim 41 exemplaren rond rijden.

Specificaties

De sportieve Japanse tweezitter bezit onder de motorkap een krachtige 3.5 liter V6 motor die goed zou zijn voor 274 pk. In principe is de eerste generatie Honda NSX alleen te verkrijgen met een handgeschakelde 5-traps versnellingsbak.

Ook fijn is dat de NSX naast fraaie leren bekleding ook over alle belangrijke veiligheidstechnieken als traction control en ABS beschikt.

Pas in 1997 kwam de eerste grote upgrade van de auto en de eerste generatie van de NSX is tot en met 2005 in productie geweest.

Waardeontwikkeling Honda/Acura NSX 1990

De prijzen voor Aziatische klassiekers hebben de afgelopen jaren een vlucht genomen. Zo ging begin vorig jaar nog een Toyota Supra onder de veilinghamer voor €121.000.

Naar schatting gaat een Honda NSX van de eerste generatie nu voor gemiddeld tussen de €40.000 en €45.000 onder de hamer, afhankelijk van de staat en het aantal kilometers op de teller. Wij verwachten dat de prijzen in de komende jaren snel gaan stijgen.

Geplaatst op
Categorie
Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.