Op onze Hotlist: De Lotus Omega (1990-1992)

24 juli 2020

Hotlist

De Lotus Omega is zonder twijfel een van de meest bijzondere vierdeurs sedans uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Onder de vleugels van General Motors werd de destijds vrij saaie Opel Omega onder handen genomen door het team van Lotus, met als resultaat dat de Lotus Omega een van de snelste sedans uit zijn tijd werd. Ook vandaag de dag is de relatief zeldzame Lotus Omega zeer gewild bij veilingen.

De jaren negentig waren de hoogtijdagen voor het Opel, dat toen nog onderdeel was van General Motors. De Amerikaanse autoproducent vond destijds dat het Duitse merk wel wat meer pit kon gebruiken. Daarvoor werd de kennis en kunde van het Britse Lotus ingezet, dat eveneens onderdeel was van GM.

De Opel Omega diende uiteindelijk als basis voor dit experiment en het resultaat was werkelijk waar verbluffend. De Lotus is een echte wolf in schaapskleren. Alleen de spoiler achterop, de dikke bumpers en de bredere banden verraden wat voor bruut deze ‘familieauto’ in werkelijkheid is. De Lotus Omega was op dat moment namelijk de snelste vierdeurs auto ter wereld en deed met zijn prestaties niet onder voor gerenommeerde sportwagenmerken als Porsche of Ferrari.

Technische specificaties

Bij Lotus werd de motorinhoud van de zes-in-lijn GSi die in het vooronder van de Omega lag, vergroot naar 3.6 liter en voorzien van twee Garrett T25 turbo’s met intercoolers. De zestraps versnellingsbak was afkomstig van de originele Corvette ZR-1. Om deze brute kracht onder controle te houden werd de Lotus Omega ook voorzien van nieuwe en betere remschijven.

Al met al leverde dit voor de Lotus Omega 382 pk, 568 Nm en een topsnelheid van 280 km/u op. Doordat de auto alleen achterwielaandrijving had bleef de acceleratiesnelheid van 0 naar 100 km/u steken op 5,2 seconden.

925

Slechts 980 exemplaren

Ondanks dat de Lotus Omega zo’n bijzondere creatie was, kwam er in 1992 alweer een einde aan dit avontuur. In de eerste plaats nam de productie per auto maar liefst 130 uur in beslag. Dit maakte de Lotus Omega zeer prijzig. Het prijskaartje van omgerekend ongeveer €44.000 was zeker begin jaren negentig wel heel veel geld voor een Opel. Daarnaast ontstond met name in Groot-Brittannië  discussie over de veiligheid van deze familieauto.

Dit alles deed General Motors besluiten om een eind te breien aan de productie van de Lotus Omega. Van de 980 exemplaren zijn er 350 stuks met een stuurwiel aan de rechterkant gefabriceerd, die de naam Carlton hebben gekregen.

Momenteel gaat deze ‘future classic’ voor zo’n €50.000 onder de hamer, maar met de Lotus Omega heeft u dan wel echt iets bijzonders in handen. Mocht u dit pareltje in handen krijgen, vergeet dan niet om een passende oldtimerverzekering af te sluiten.

24 juli 2020

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen