Nieuwe brandstofstickers, hoe zit dat met oldtimers?

Geplaatst op maandag 15 oktober 2018 in Nieuws

Vanaf 12 oktober werken alle brandstofpompen in Europa met dezelfde benamingen/brandstofstickers. Hoewel dit voor chauffeurs even wennen zal zijn, kan dit bij oldtimerbezitters voor de nodige onduidelijkheid zorgen.

Wellicht heeft u het nieuws omtrent de nieuwe brandstofstickers al gevolgd, maar voor wie dit gemist heeft kan het even schrikken zijn aan de pomp. De Europese Unie is namelijk van mening dat de verschillende benamingen te verwarrend zijn en daarom moeten alle brandstoftypes overal in Europa dezelfde naam krijgen. In Nederland zijn wij gewend aan termen als Euro95 of Euro98, maar in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk geven ze hier weer hun eigen benaming voor.

Uit een eerder verschenen artikel op onze website over het gebruik van de juiste brandstof voor oldtimers, blijkt al dat het steeds ingewikkelder wordt om aan de juiste brandstof te komen. Met de opkomst van ‘schonere’ brandstoffen is nu de angst ontstaan dat deze naamswijziging ook gevolgen heeft voor de verkrijgbaarheid van oldtimervriendelijke brandstoffen.

Wat gaat er veranderen?

Allereerst worden alle etiketten wit gemaakt. Alle benzinebrandstoffen worden aangeduid als een cirkel met daarin de letter E en nummer 5 of 10. De nummers staan voor het ethanolgehalte. Diesel wordt aangegeven met een vierkant symbool en bevat de letter B gevolgd door nummer 7 of 10. Het nummer geeft het biobrandstof gehalte aan. Verder worden de etiketten voor LPG ruitvorming.

Overigens zullen de oude stickers nog niet direct uit het straatbeeld verdwijnen. De meeste benzinepompen zullen voorlopig beide stickers gebruiken.

Vooral over benzine kan er voor oldtimerbezitters onduidelijkheid ontstaan door de nieuwe stickers, want welke lettercijfercombinatie moet u nu bij de pomp hebben?

Nieuwe brandstofetiketten

Bron: RAI Vereniging

Zo min mogelijk ethanol

Uw oldtimer wordt het meest gelukkig van brandstof met een hoog octaangehalte en zo min mogelijk ethanol. Helaas is de trend dat er juist steeds meer ethanol aan benzine wordt toegevoegd.

Ethanol kan de brandstoftank en leidingen van uw oldtimer aantasten. Bovendien heeft ethanolrijke brandstof een snellere verbrandingstijd, iets waar de motor van een oldtimer helemaal niet op is afgestemd.

De beste keuze aan de pomp zou daarom Euro98 of Euro97 zijn, waarbij de nummers het octaangehalte aangeven. Helaas is dit niet overal te verkrijgen, waardoor Euro95 een redelijk alternatief is.

Met de nieuwe brandstofstickers is E5 gewoon hetzelfde als Euro95 en kunt u dit in principe gewoon gebruiken voor uw oldtimer. Tank liever geen E10, aangezien het ethanolgehalte hiervan 10% betreft. De beste opties om te tanken voor uw oldtimer zijn bijvoorbeeld Shell V-power 98, BP Ultimate 98 en Competition 102. Deze brandstoffen blijven gewoon verkrijgbaar.

Op de lange termijn wil de EU vanaf 2020 alle auto’s minimaal E10 laten tanken. Desondanks blijven alternatieve brandstoffen nog voorlopig beschikbaar voor oudere auto’s. Met goed onderhoud kunt u de opkomst van ethanolrijke brandstoffen en de daarbij gepaard gaande schade aan uw oldtimer nog enigszins beperken.

Uw oldtimer verzekeren

Gebruikt u al de beste brandstof voor uw oldtimer, maar zoekt u nog wel naar de beste oldtimerverzekering? Via onze website kunt u eenvoudig uw huidige verzekering vergelijken of direct uw premie berekenen.

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.