Oldtimers en milieuzones. Hoe zit dat?

Steeds meer steden en grote gemeenten stellen zogenoemde milieuzones in ter verbetering van de luchtkwaliteit. Op zich een prima streven, echter ontstaat er vooral onder oldtimerbezitters steeds meer onduidelijkheid of zij straks ook niet meer met hun oldtimer de binnenstad in mogen. Hoe zit het nu precies met de regels omtrent milieuzones?

U kent wellicht de beelden uit China waar steden compleet gehuld worden in een dikke smog. Om een dergelijke situatie in ons land en andere Europese landen te voorkomen, stellen steeds meer steden een milieuzone in. Doordat iedere stad echter zijn eigen regels erop nahoudt, ontstaat er steeds meer onduidelijkheid voor oldtimerbezitters en dreigen zij de dupe te worden van deze regels.

Iedere stad andere spelregels

Het zal u maar gebeuren als trotse oldtimerbezitter. Uw gemeente besluit dat u ineens niet meer met uw oldtimer naar uw huis of werk in de binnenstad mag rijden. Voor de meeste oldtimerbezitters is dat natuurlijk de grootste nachtmerrie. Gelukkig is niet iedere gemeente zo streng, maar de regels veranderen continu.

Neem bijvoorbeeld Rotterdam. In eerste instantie gold daar de regel dat vrachtauto’s op diesel niet langer waren toegestaan binnen de milieuzones. Daar kwamen later ook bestelbussen op diesel bij met een datum van eerste toelating (DET) vóór 1 januari 2001. Vervolgens werden daar ook personenauto’s op diesel met een DET van vóór 1 januari 2001 aan toegevoegd.

Op 3 augustus jongstleden kwam de gemeente Rotterdam opnieuw met de mededeling dat voortaan ook alle vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s op benzine met een DET van vóór 1 juli 1992 niet meer welkom zijn binnen de milieuzones. Eerder nog werd het verbod door een rechter van tafel geveegd en moest de gemeente een extra onderbouwing geven. Op het moment van schrijven kan er nog bezwaar gemaakt worden tegen het ingestelde verbod.

Milieuzones en oldtimers in andere steden

De gemeente Amsterdam is op dit moment nog enigszins coulant met de regels voor haar milieuzones. Hier geldt dat alleen vrachtwagens op diesel boven de 3.500 kg niet de milieuzones in mogen.

Wel heeft de gemeente al aangegeven ook regels voor brom- en snorfietsen, taxi’s, bestelbussen en touringcarbussen in te willen stellen. Ook is de gemeente van plan om geen nieuwe parkeervergunningen meer af te geven aan diesel- en benzinepersonenauto’s met een DET van vóór 1 januari 2001.

Ook de gemeente Utrecht heeft eigen regels voor haar milieuzones. Daar mogen alle dieselvrachtauto’s en personenauto’s met een DET van vóór 1 januari 2001 niet meer de milieuzones in. Benzineauto’s worden (voorlopig) nog wel toegelaten binnen de milieuzones.

Ook onder andere de gemeenten Leiden en Den Haag hebben aangekondigd onderzoek te doen naar het instellen van mogelijke milieuzones. De gemeente Eindhoven is daarbij al begonnen met het instellen van milieuzones voor dieselvrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg.

Toch goed nieuws voor oldtimers

Voor oldtimers van 40 jaar en ouder is er gelukkig goed nieuws. In steeds meer Europese en nu ook eindelijk Nederlandse steden is het mogelijk om ontheffing aan te vragen voor uw oldtimer.

De bijdrage van oldtimers aan luchtvervuiling is namelijk minimaal tot nihil, gezien het aantal dat er in Nederland rondrijden in vergelijking met andere voertuigen. Bovendien dragen oldtimers op een positieve wijze bij aan het straatbeeld.

Youngtimers

Er is helaas nog een grote groep autobezitters die door alle regelingen tussen wal en schip dreigen te vallen, namelijk de bezitters van youngtimers. Uiteraard doen belangenbehartigers zoals de FEHAC hun uiterste best om ook deze groep te helpen. Voorlopig is het voor youngtimers dus nog onduidelijk of zij wel of niet de milieuzones in mogen.

Als oldtimerverzekeraar volgen wij deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet. Heeft uw oldtimer of youngtimer gelukkig nog geen last van milieuzones, maar zoekt u wel een geschikte oldtimerverzekering? Bereken dan hier direct uw premie of vergelijk eenvoudig alle oldtimerverzekeraars via onze website.

Geplaatst op
Categorie
In het nieuws

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • Briqn
    14 augustus 2020

    Ik heb een Yamaha rd80 lc2 uit 1983 mag ik daar nog wel mee rond rijden

    • Mark Reus
      31 augustus 2020

      Beste Brian,
      Daar kan ik weinig over zeggen. Welke stad gaat de vraag over? Daarnaast ben ik niet op de hoogte van de regelingen op het gebied van motoren.
      gr,
      Mark Reus

  • Jan Bianchi
    25 november 2019

    mijn verhaal is het volgende, ik bezit 2 oldtimer busjes, een van 44 en een van 45 jaar. Beide MB L206d (diesel). Ze hebben een grijskenteken, maar zijn ingericht als kampeerwagen SA. Hoewel ik een parkeer vergunning heb voor een (woon in amsterdam) , mag ik de millieu zone niet in. Mij is verteld dat ik dan een geel kenteken moet hebben, maar dan ben ik mn parkeer vergunning kwijt, want ik mag voor een oldtimer (zelfde chassis nr, maar nieuw kent nr.) niet opnieuw een parkeer vergunning aanvragen.. Gaat dat per 1 januari met de nieuwe regels veranderen ?

    • Mark Reus
      25 november 2019

      Beste Jan,
      Ik denk dat u uw vraag het beste kan richten tot de Gemeente Amsterdam. Hiervoor hebben zij een handig hulpmiddel op hun website staan. Link: Toegang milieuzone (Bron: Gemeente Amsterdam).
      Succes!
      groeten,
      Mark Reus

  • THEO
    11 november 2019

    mijn vraag is; mag ik wel met mijn oldtimer van 40 jaar oud
    een milieu zone in ?

    • Mark Reus
      11 november 2019

      Beste Theo,
      Dat hangt af van de oldtimer (type en brandstof) en de milieuzone. U kunt dit het beste navragen bij de betreffende gemeenten.
      groeten,
      Mark Reus

  • Edwin Kinds
    29 september 2019

    Waarom voeren de diverse gemeenten een verscheidenheid in regels. Op het moment dat je de milieu zone nadert moet je op het verkeer letten, veiligheid! En tegelijkertijd nadenken of je er nu wel of niet in mag, iets wat ik erg lastig vindt. Waarom niet gewoon het Duitse systeem invoeren? Aan de hand van kleuren zie je gelijk of je er in kan rijden of wat de alternatieve route is. Dit is tevens eerlijker, aangezien een oudere auto best schoner kan zijn dan de jongere auto.b

    • Mark Reus
      29 september 2019

      Beste Edwin,
      U bent net iets te vroeg, maar per 1 januari 2020 moeten de milieuzones in alle Nederlandse steden, ook in Amsterdam, Maastricht en Arnhem, overal hetzelfde zijn. Kern van de regeling is: alleen voor diesels, streng of heel streng en in 2025 opschalen naar een tandje meer. De regering heeft daarin de regie genomen en maakt nu een eind aan de lappendeken van milieuzones in verschillende steden. Én er wordt dan ook gewerkt met kleuren zodat u zich kunt richten op het verkeer.
      groeten,
      Mark Reus

  • Leo
    30 december 2018

    en hoe is het dan met motoren? ik heb een bmw uit 1977 en een norton uit 1971… echt ik wordt er schijt ziek van… eerst een kwartje van kok wat nooit is terug gedraaid… dan 25 is old timer.. dat werd weer verlengd… en nou is me motor eindelijk voor de zoveelste keer weer `vrij` en mag ik nergens meer heen…. wat een kut land begint dit te worden zeg….

    • Mark Reus
      7 januari 2019

      Beste Leo,
      Alle regels variëren per plaats. Zo heeft Rotterdam geen beleid rondom oldtimer motoren. Dit geldt ook voor Amsterdam en Utrecht. Maar wat niet is kan nog komen.
      groeten,
      Mark Reus

  • Van gerwen
    6 juni 2018

    Als ik met mijn peugeot 403 van 53 jaar oud door de mileu zone wil rijden moet ik dan een verguning aan vragen

    • Mark Reus
      7 juni 2018

      Dat kunt u het beste navragen bij de betreffende gemeente waar deze vraag over betreft. Er is namelijk geen sluitend antwoord te geven, de regels per zone variëren namelijk.

  • Vw 2.0 tdi
    31 maart 2018

    Ik snap dat ze oldtimer op diesel niet willen. Maar bezine gaat echt te ver.
    En nu heb ik een 2.0 tdi vw uit 2012.. nou hij komt door de roetmeting maar ik zal er niet achter willen lopen. Bij geen ene diesel en daarmee mag ik wel lekker door de stad tuffen. Omgekeerde wereld.

  • Joost Niederer
    28 maart 2018

    De vraag is of de gemeentes wel Mogen handhaven! Er lopen op dit moment meerdere zaken hierover, het Hof Leeuwarden heft recent in een zaak van mij uitspraak gedaan: de BOA (verbalisant) is niet bevoegd om te handhaven met als gevolg dat de boete vernietigd wordt. Ik heb hierover een blog geschreven: http://www.joostniederer.nl/doorzetten-loont-gerechtshof-doet-gunstige-uitspraak-voor-burgers/

  • John Taal
    2 oktober 2017

    Mijn vraag is;

    ik heb een Audi 5000 S van 1986 (vrijwel gelijk aan de 200 CD 2.3E). Maar dit model is gemaakt voor de Amerikaanse markt en moest toen al aan zeer strenge millieu wetgeving voldoen.

    Zo moet deze Audi Bleifrei benzine hebben, heeft een injectiesysteem (voor alle 5 cilynders en een 3 weg Lamdasonde en een EGLr (egel).
    Ik weet zeker dat deze auto schoner is dan een heleboel aut’s van na 1992. (en misschien van nu)

    Hoe kan dat dan dat deze dan niet is toegelaten en hoe is het met de auto’s die later zijn voorzien van 3 weg katalisator enz.?

    • Mark Reus
      2 oktober 2017

      Hoi John,
      Mijn dagelijkse auto is een Volvo 850 uit 1995. Kortom: 5 cilinders, lambdasonde en katalysator. Komt keurig door alle emissie testen tijdens de APK. Exact hetzelfde probleem.
      Zelf begrijp ik ook niet waarom hier geen rekening mee moet worden gehouden. Gelukkig is de belangenvereniging FEHAC actief met deze problematiek.
      groeten,
      Mark Reus

  • B.Klijnveld
    2 oktober 2017

    L.S.,

    Ik vind dit een beetjes spijkers op laag water zoeken.
    Mijn Fiat is gekeurd en met een steekproef en kwam glansrijk door de roetmeting!!

    B.Klijnveld

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.