Uw oldtimer uit winterstalling halen en voorbereiden op het nieuwe seizoen

30 maart 2021

Onderhoud en schade

Zodra de koude wintermaanden voorbij zijn en de eerste warme voorjaarsdagen aanbreken begint het bij veel oldtimerliefhebbers te kriebelen om met hun klassieker weer de weg op te gaan. Zorg er wel voor dat uw oldtimer in dat geval goed voorbereid op reis gaat.

De meeste oldtimerliefhebbers stallen tijdens de wintermaanden hun klassieker in een stalling. Niet alleen vanwege praktische redenen, maar ook omdat verzekeringsmaatschappijen dit aanmoedigen. Oldtimerverzekeraars verplichten zelfs in de voorwaarden dat u uw oldtimer tijdens de wintermaanden in een stalling zet. Bij sommige oldtimerverzekeraars staat in de polisvoorwaarden dat uw oldtimer bijvoorbeeld van december tot en met januari op de weg niet verzekerd is. Het is een van de redenen waarom uw oldtimer in de winter beter niet de weg op kan.

Als u uw oldtimer heeft voorbereid op de winterstalling zijn er een belangrijke aantal zaken die u moet nalopen.

930

Controle exterieur

De eerste stap is om het exterieur van uw oldtimer na te lopen. Kijk of de lak op uw oldtimer nergens beschadigd is. Een kleine buts of schaaf kan namelijk op termijn groter worden en tot mogelijk roestvorming leiden.

Banden op de juiste spanning

De kans is groot dat de banden van uw oldtimer tijdens de wintermaanden langzaamaan zijn leeggelopen. Controleer daarom de bandenspanning en pomp waar nodig extra lucht in de banden.

Zijn de banden op de juiste spanning? Controleer deze dan op (beginnende) scheuren en droogte. Voor de meeste oldtimers geldt dat de banden niet door slijtage maar vanwege de leeftijd vervangen moeten worden.

Heeft u uw oldtimer niet op blokken gezet? Dan is de kans groot dat uw banden vierkante vlakken hebben. Pomp in dat geval iets meer lucht in uw banden dan u normaal gesproken zou doen, tot maximaal 3 bar. Na een aantal ritten verdwijnen de rechte vlakken en kunt u de bandenspanning weer verlagen tot het normale niveau.

Remmen afstemmen

Nu u toch nog bij de banden bent, controleer dan ook direct de remmen!

Bij schijfremmen kunt u vaak zonder onderdelen te hoeven verwijderen al zien of deze nog dik genoeg zijn. De meeste trommelremmen stellen zichzelf bij zodra u op de rem trapt terwijl u achteruit rijdt. Als uw trommelremmen niet automatisch afstellen, doe dit dan handmatig.

Controleer ook bij alle vier de wielen of u remvloeistoflekkage ziet en of de remleiding nog in goede staat is.

Blik onder de motorkap

Net als bij het exterieur is het belangrijk om onder de motorkap te kijken naar rubberen onderdelen. Controleer of aandrijfriemen en pakkingen barsten of droogrot vertonen, omdat dit tot motorproblemen kan leiden. Pak direct ook eventuele smeerpunten aan zodat alles weer soepel loopt. Haal bijvoorbeeld de bougies eruit en smeer de cilinders.

Controleer vervolgens het oliepeil en andere vloeistoffen. Afhankelijk van het bouwjaar en type oldtimer is het aan te raden om de remvloeistof, koelvloeistof en eventueel ruitenwisservloeistof na te lopen.

De meeste oldtimerbezitters laten hun oldtimer met een volle tank overwinteren, om op deze manier roestvorming bij de brandstoftank te voorkomen. Zit er ethanol in de brandstof die u getankt heeft? Controleer dan op aanslag en gebruik eventueel kwalitatieve brandstoftoevoegingen om deze aanslag te verwijderen.

931

Accuspanning

Als u uw oldtimer de gehele winter in de stalling heeft laten staan is de kans groot dat uw accu leeg is. Dit kunt u voorkomen door uw accu op een druppellader aan te sluiten zodra uw oldtimer in de winterstalling staat.

Om te voorkomen dat uw accu leegloopt kunt u deze ook tijdens de winterstalling verwijderen, maar dit is een veel omslachtiger proces.

Maak direct ook de accupunten schoon en controleer of de bekabeling nog vastzit en sporen van corrosie vertonen.

Motor starten

Met de banden en de accu op de juiste spanning is een van de belangrijkste momenten aangebroken, start de motor?

Rij uw oldtimer altijd eerst uit de garage om te voorkomen dat een lekkage daar ontstaat, met alle gevolgen van dien. In het ergste geval kan uw oldtimer namelijk vlam vatten en de winterstalling in gevaar brengen. Houdt daarom ook altijd een brandblusser bij de hand. Door uw oldtimer de garage uit te duwen kunt u ook direct de remmen proberen.

Stap in uw oldtimer en controleer de binnenkant op lekkagesporen en scheuren. Geef ook uw neus goed de kost. Ruikt uw interieur vreemd? Dan is het zaak om het luchtfilter te vervangen.

Start de motor en controleer of deze naar behoren loopt. Laat vervolgens de motor circa tien minuten stationair draaien, zodat alle onderdelen zijn opgewarmd. Zoek ook naar mogelijke lekkages.

Verlichting, claxon, ruitenwissers en remmen

In het verlengde van uw accu is het belangrijk om te controleren of alle essentiële functionaliteiten van uw oldtimer nog naar behoren functioneren. Dit is niet alleen ten behoeve van uw eigen veiligheid, maar zeker ook voor de andere weggebruikers.

Zo moeten allereerst alle verlichting operationeel zijn, zeker als u een uitstapje naar het buitenland gepland hebt staan. Zo houdt de Franse politie u staande om uw verklaring te horen waarom uw voor- of achterverlichting het niet doet.

Stap achter het stuur en controleer of uw koplampen en achterlichten nog voldoende licht schijnen en of alle knipperlichten het nog doen. De volgende stap is om uw claxon te controleren. Volgt er een luid en duidelijk geluid bij indrukken en stopt dit wanneer u de knop loslaat? Draai daarna aan het stuur en probeer te achterhalen of er enige speling aanwezig is die er niet hoort te zijn.

Trap vervolgens op het rempedaal om er zeker van te zijn dat deze normaal aanvoelt. U wilt niet dat het rempedaal te sponzig is maar ook niet zo stijf dat u er nauwelijks beweging in krijgt. Is dat wel het geval, dan kan er mogelijk een lek in het remsysteem  of lucht in de leiding zijn.

Heeft u een airco of verwarming in uw oldtimer? Zet deze dan aan en controleer of er zowel warme als koele lucht wordt geblazen.

Een ander belangrijk onderdeel zijn de ruitenwissers. Controleer allereerst of de rubbers nog goed en niet uitgedroogd zijn. Test vervolgens of ook de mechanica van de ruitenwissers nog functioneert. Hoort u een piepend geluid? Dan is de kans groot dat er een bewegend onderdeel gesmeerd moet worden.

Proefrit oldtimer

Wanneer u alle voorgaande controlepunten heeft doorlopen en uw oldtimer deze met glans heeft doorstaan, is het tijd voor proefrit.

Probeer tijdens de proefrit nogmaals of het stuur de juiste speling heeft en de remmen naar behoren functioneren. Luister ook goed of u vreemde geluiden hoort zoals knarsen of piepen van bepaalde onderdelen. Dit kan wijzen op mechanische problemen.

Is uw oldtimer door bovenstaande controlelijst gekomen en lijkt alles naar wens te zijn? Dan staat niets u nog in de weg om in het voorjaar en de zomer vele mooie kilometers te maken.

30 maart 2021

Onderhoud en schade

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen