De Porsche 911 bestaat 60 jaar

2 mei 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

De Porsche 911 is dankzij zijn design en vooruitstrevende technologische innovaties uitgegroeid tot een iconische sportwagen, die al 60 jaar toonaangevend is en daarmee een van de langstlopende modellijnen ter wereld. Wij vertellen u alles over de eerste versie van deze Porsche-oldtimer.

In 1948 bracht Porsche met de 356 de eerste productieauto op de markt. Alle techniek was afkomstig van Volkswagen. De 356 was direct een groot succes, maar eind jaren 50 liep de sportwagen op zijn laatste benen en besloot Porsche om een opvolger te ontwikkelen.

1186

Porsche 901

In die tijd had de sportwagenfabrikant nog geen eigen designafdeling. Ferry Porsche vroeg verschillende engineers en autodesigners om met een ontwerp te komen, maar niets kon de topman bekoren. Totdat Ferry’s zoon Ferdinand in 1959 een ontwerp laat zien dat wel in de smaak valt en het jaar daarop als prototype 754 wordt getoond.

In 1962 begint Porsche met de ontwikkeling van de fastback coupé met typenummer 901. De carrosserie werd geleverd door Reutter. Zij stonden echter niet te springen om te investeren in een nieuw model of om deze in serie te gaan produceren. Omdat Porsche zo overtuigd was besloot het bedrijf om in de zomer van 1963 Reutter in zijn geheel in te lijven. Daardoor kon Porsche op 12 september tijdens de International Motor Show (IAA) in Frankfurt de 901 aan het publiek voorstellen.

Op de autobeurs was de 901 slechts een prototype. In mei 1964 werden de specificaties definitief vastgesteld. De sportwagen kreeg een volledig nieuw ontwikkelde zescilinder met acht krukaslagers. Met een compressieverhouding van 9:1 en een cilinderinhoud van 1991 cm3 leverde de motor bij 6.200 omwentelingen per minuut een vermogen van 130 pk. Daarmee haalt deze 911 een topsnelheid van 210 km/u.

Geboorte Porsche 911

Op 14 september 1964 gaat de 901 in serieproductie en worden de eerste voertuigen gebruikt voor tentoonstellingen, zoals voor de Autosalon van Parijs. Dat levert Porsche een onverwacht probleem op. Het Franse Peugeot stuurt namelijk een bezwaarschrift omdat de typeaanduiding 901 een inbreuk zou vormen op het Franse auteursrecht en bescherming van het handelsmerk. 

Ferry Porsche besluit daarop om op 22 oktober 1964 de 0 te veranderen in een 1 en zo werd de 911 geboren. De eerste 911 rolde diezelfde dag nog van de band. 

Deze rode coupé met chassisnummer 300 057 was lange tijd onvindbaar voor Porsche. Totdat in 2014 het Duitse televisiestation RTL2 aan Porsche meldde dat er tijdens een barn find twee klassieke 911’s waren gevonden. Naast een gouden 911 L uit 1968 stond er ook een rode met chassisnummer 300 057.

Na een intensieve restauratie staat de Porsche 911 met nummer 57 sinds de zomer van 2017 in het Porsche Museum.

911-varianten

Naast een 911 coupé volgde in 1967 ook een 911 Targa, een cabriolet die voorzien is van een brede rolbeugel. Ook introduceerde Porsche verschillende motorvarianten. Deze eerste generatie van de 911 bleek een doorslaand succes en zou tot 1973 in productie blijven. De generaties die daarop volgden hebben altijd vastgehouden aan het klassieke silhouet die de eerste generatie tot een succes maakte. 

2 mei 2024

Besproken oldtimers

Mark Reus

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen