Een klassieker in het zonnetje gezet: De Citroën DS

29 juni 2022

Besproken oldtimers

In 1955 was Citroën voorpaginanieuws toen de autofabrikant tijdens de Autosalon van Parijs de Citroën DS presenteerde. Met zijn opvallende design en innovatieve technieken was deze auto zijn tijd ver vooruit. Bovendien had Citroën niet kunnen vermoeden dat dit één van meest iconische Franse klassiekers ooit zou worden.  

De geschiedenis van de Citroën DS begon in de zomer van 1955, toen de eerste pre-productieauto’s met de hand gebouwd werden. Slechts een paar maanden later werd de auto gepresenteerd op de Autosalon van Parijs.

Het lukt veel fabrikanten weliswaar conceptauto's te ontwikkelen die echt vernieuwend zijn, maar vaak internationale wetgeving en/of economische ontwikkelingen leiden er vaak toe dat deze auto’s zelden in ontwikkeling worden genomen. Het feit dat de Citroën DS wel in productie werd genomen maakt hem werkelijk waar uniek. Het is volgens veel autokenners namelijk onwaarschijnlijk dat de wereld ooit nog zo'n fundamenteel vernieuwde auto als de Citroën DS te zien zal krijgen.

De Citroën DS kreeg door zijn futuristische designstijl in eerste instantie gemengde reacties, maar de verhalen gaan dat op de eerste dag dat de bolide op de markt kwam er direct 12.000 orders werden geplaatst en aan het einde van die week de teller was opgelopen tot maar liefst 80.000 bestellingen. De enorme verbazing over de auto veranderde dan ook tot complete adoratie van het model. Op 24 april 1975 werd de productie van de DS stopgezet en had Citroën maar liefst 1.455.746 exemplaren op de weg gebracht.

1106

De ‘godin’ of toch de ‘snoek’?

Citroën koos er destijds voor om deze unieke bolide de Citroën DS te noemen. De letters ‘DS’ worden in het Frans uitgesproken als "déesse" en betekent letterlijk vertaald "godin".

Opmerkelijk is dat de Citroën DS in de loop der jaren in bijna ieder land zijn eigen bijnaam heeft gekregen. In Nederland wordt de auto ook wel de ’Snoek’ of het ‘Strijkijzer’ genoemd. In Duitsland kreeg de DS de bijnaam ‘Haifisch’ (haai) en in het Noors ‘Padde’ (pad). Deze bijnamen komen voort uit de bijzondere vormgeving van de auto.

Technische specificaties Citroën DS

Naast een extravagant design staat de Citroën DS ook bol van technische innovaties.

Onder leiding van André Lefèbvre, van oorsprong vliegtuigbouwkundig ingenieur die eerder bij het Franse automerk Avions Voisin aan raceauto's had gewerkt, werden bij Citroën moderne en vernieuwende technieken toegepast. De Citroën DS was daar de ultieme belichaming van en volgens velen hét ultieme meesterwerk van Lefèbvre bij het Franse automerk.

De Citroën DS was aerodynamisch en futuristisch en in haast alle facetten compleet uniek. Nooit eerder had het publiek zo’n auto gezien. Journalisten schreven zelfs dat hij zijn tijd 20 jaar vooruit was.

De auto viel onder andere op door zijn slanke voorkant zonder radiatorrooster, deuren zonder frame, een dakpaneel vervaardigd uit verstevigd plastic. De motor werd achter de vooras gemonteerd, waardoor ontwerper Flaminio Bertoni de DS een scherpe voorkant met een lage motorkap kon geven.

Het interieur was al even modern met een futuristisch dashboard en een breed, enkelspaaks stuurwiel. Kortom, de Citroën DS was zijn tijd vooruit ten opzichte van wat concurrerende Franse autofabrikanten als Renault en Peugeot in die jaren lieten zien.

Uw Citroën oldtimer verzekeren?

Bent u trotse eigenaar van een Citroën DS (of van een andere oldtimer), maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering van uw Citroën oldtimer? Via onze website vraagt u eenvoudig een offerte op voor een goedkope oldtimerverzekering.

29 juni 2022

Besproken oldtimers

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen