In 2020 waarschijnlijk meer duidelijkheid over milieuzones

17 december 2019

In het nieuws

Al enige tijd bestaat er onder oldtimereigenaren veel onduidelijkheid over de milieuzones in Nederland. Per gemeente kunnen de regels sterk verschillen en binnen deze regels worden er doorlopend wijzigingen aangebracht. Gelukkig is het goede nieuws dat er in 2020 waarschijnlijk eindelijk meer duidelijkheid komt dankzij een nieuw landelijk beleid.

Om luchtvervuiling in dichtbevolkte gebieden tegen te gaan hebben met name de grotere gemeentes in Nederland milieuzones ingesteld. Dit betekent dat vervuilende auto’s en vrachtwagens geen toegang meer krijgen tot de betreffende stad. Het gaat hier overigens voornamelijk om oudere diesels waarvan de toegang wordt ontzegd.

Het probleem is echter dat iedere gemeente zijn eigen regels heeft opgesteld, waardoor er een wirwar aan beleidsvariaties is ontstaan en vooral bij eigenaren van oldtimers tot onrust heeft geleid.

Hoe werken de milieuzones nu?

Een rondje langs de grootste Nederlandse gemeentes maakt een en ander duidelijk over de huidige regels van milieuzones.

Zo staat op de website van de gemeente Utrecht dat voertuigen met een dieselmotor en een DET (Datum Eerste Toelating) ouder dan januari 2001 niet meer de binnenstad in mogen. Dit geldt voor zowel personenauto’s als vrachtwagens en bestelbussen.

In Amsterdam ligt het beleid rondom milieuzones weer net even anders. Daar worden alleen vervuilende dieselvrachtwagens, bussen en bestelbussen uit de binnenstad geweerd. Maar daarnaast krijgen oudere diesel- en benzineauto’s sinds twee jaar geen nieuwe parkeervergunning meer. Eind 2019 kwam de gemeente Amsterdam met het nieuws naar buiten dat personenauto’s met een dieselmotor met milieuklasse 3 of lager ook in 2020 niet meer welkom zijn in de stad. Oudere benzineauto’s mogen nog wel de binnenstad in.

De gemeente Arnhem laat op zijn website weten dat zowel oudere dieselvrachtwagens als personenauto’s de binnenstad niet in mogen. Bij personenauto’s gaat het om dieselauto’s die vóór 1 januari 2005 op de markt zijn gebracht.

In de gemeente Rotterdam was de verwarring rondom milieuzones helemaal compleet, nadat de gemeente in 2016 zelfs personenauto’s van 1992 of ouder ging weren. Dit werd later echter weer teruggedraaid en ook de toelatingseisen voor dieselauto’s werden dit jaar weer versoepeld.

910

Landelijk beleid milieuzones

Het kabinet lijkt nu een einde te willen maken aan alle verwarring en verschillende regels die constant wijzigingen.

In 2020 komt de overheid zeer waarschijnlijk met één landelijk beleid, zodat alle milieuzones dezelfde regels hebben. Oudere dieselpersonenauto’s en vrachtwagens van 15 jaar of 20 jaar en ouder mogen dan de milieuzones niet meer in.

Gemeentes mogen wel nog zelf bepalen wat de minimale leeftijd van dieselvoertuigen wordt. Op basis van de huidige voorstellen behouden benzineauto’s sowieso toegang tot de milieuzones. Daarnaast wil het kabinet één uniform bordensysteem introduceren waarmee milieuzones worden aangegeven.

Voor eigenaren van oldtimers van 40 jaar en ouder is er eveneens goed nieuws. In het nieuwe landelijke beleid krijgen deze in ieder geval ontheffing voor milieuzones. Kleine kanttekening is dat dit nieuwe beleid nog wel officieel door de Eerste en Tweede Kamer moet worden goedgekeurd. Het is daarom op het moment van schrijven nog niet bekend wanneer deze regels in 2020 officieel in gaan.

Wij staan in ieder geval positief tegenover een landelijk beleid voor de milieuzones, omdat hierdoor eindelijk een einde lijkt te komen aan alle onzekerheid voor oldtimereigenaren. Wordt uw youngtimer volgend jaar een oldtimer of wilt u zeker weten dat u de beste oldtimerverzekering heeft afgesloten? Vergelijk dan eenvoudig uw huidige verzekering online.

17 december 2019

In het nieuws

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen