Moderne brandstoffen, een probleem voor oldtimers

8 november 2017

Onderhoud en schade

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker dat een prachtige oldtimer in vlammen opgaat als gevolg van lekkende brandstofleidingen of een verkeerd verbrandingsproces. De samenstelling van brandstof is door de jaren heen namelijk steeds meer veranderd en helaas niet in het voordeel van oldtimers. Wij geven u daarom graag een aantal tips hoe u uw oldtimer toch kunt beschermen tegen de negatieve bijwerkingen van hedendaagse brandstoffen.

De meest ideale brandstof voor een oldtimer bevat een hoog octaangetal. Kortgezegd bepaald het octaangetal dat de brandstof op het juiste moment ontstoken wordt. Het verbrandingsproces van een oldtimermotor werkt namelijk doorgaans langzamer en heeft meer tijd nodig om tot het maximale vermogen te komen.

Te laag octaangetal en teveel ethanol

Het grootste probleem van de huidige brandstoffen is dat deze een veel lager octaangetal bevatten en in plaats daarvan meer ethanol. Vooral ethanol is een boosdoener voor oldtimers omdat, dit materialen zoals brandstofleidingen en benzinetank sterk aantast. Vooral wanneer uw oldtimer voor langere tijd stilstaat, bijvoorbeeld in de winterstalling, kan dit tot problemen leiden.

Ook hebben moderne brandstoffen een snellere verbrandingstijd, iets waar de motor van een oldtimer vaak niet op is afgestemd. Door nieuwe milieuwetgeving worden deze brandstoffen bovendien alleen nog maar loodvrij aangeboden.

Toch kunt u als oldtimereigenaar de nodige maatregelen treffen om uw geliefde oldtimer te beschermen tegen de nadelige werkingen van moderne brandstoffen.

770

Onderhoud brandstofsysteem

Controleer allereerst regelmatig de brandstofleidingen, slangenklemmen en benzinefilter van uw oldtimer.

Het beste is om met ondersteuning van een vakkundig monteur uw slangen te laten vervangen door ethanolbestendige brandstofslangen. Kies daarbij NIET voor slangenklemmen met bepantsering. Deze kunnen de slangen namelijk beschadigen en u kunt niet goed zien in welke staat het stuk slang onder de klem verkeert.

Ook is het belangrijk om regelmatig uw brandstoffilter te reinigen. Een verstopt filter kan ervoor zorgen dat uw oldtimer niet meer start, doordat het filter geen lucht meer door laat.

Om uw motor daarnaast beter af te stemmen op de snellere verbrandingstijd van moderne brandstof, kunt u door een monteur het ontstekingsmoment anders laten afstellen.

Wat kiest u aan de pomp?

Om vooruit te kunnen met uw oldtimer is het onvermijdelijk dat u moet tanken. Wat zijn dan de beste/minst schadelijke opties voor uw oldtimer?

Allereerst is het belangrijk om te weten welk type brandstof het hoogste octaangetal bevat. In het meest ideale gevalt tankt u voor uw oldtimer Euro 98 of 97. Deze vindt u terug in bijvoorbeeld Total Excellium, Argos 95/E5, Texaco superplus en Aral V-power (102). Houd zelf goed in de gaten wanneer deze merken hun assortiment en brandstofsamenstellingen veranderen!

Een brandstoftype die u zoveel mogelijk wilt mijden is E10. Deze bevat namelijk maar liefst 10% ethanol. Euro 95 is ook niet ideaal gezien de relatief hoge ethanolgehaltes.

Tot slot kan LPG natuurlijk ook gebruikt worden, dit bevat zelfs een octaangetal van 108 tot 110. Hoewel dit natuurlijk zeer gunstig is voor oldtimers, dient u er bij LPG wel rekening mee te houden dat dit een hetere brandstof voor de motor is en daarom wellicht toch weer niet ideaal voor iedere oldtimer.

Additieven voor uw brandstof

Ondanks dat er gelukkig nog redelijk wat goede alternatieven aan de pomp te vinden zijn, zal dit in de toekomst steeds moeilijker worden.

In landen als België wil de overheid bijvoorbeeld Euro 95 laten verdwijnen, waar Euro 97 en 98 al redelijk schaars beginnen te worden aan de pomp. Door zelf additieven aan uw benzine toe te voegen kunt u de schade aan uw motor door ‘slechte brandstof’ toch enigszins beperken. Geschikte additieven zijn:

  • Loodvervanger: Te gebruiken voor motoren die niet geschikt zijn voor loodvrije brandstoffen. Dit verhoogt overigens niet het octaangehalte van de brandstof.
  • Octaanbooster: Hiermee verhoogt u direct het octaangetal en kunt u van Euro 95 zelfs euro 98 maken.
  • Combinatie: U kunt de bovenstaande additieven natuurlijk ook combineren.

Uiteraard zijn er verschillende merken en soorten additieven. Raadpleeg bij twijfel uw specialistische  monteur.

Oldtimerverzekering

Gaat het onverhoopt toch mis en loopt uw oldtimer brandschade op als gevolg van problemen in uw brandstofsysteem. Dan kunt u in ieder geval de financiële schade beperken door een passende oldtimerverzekering af te sluiten. Vergelijk diverse oldtimerverzekeringen via onze site of bereken direct uw premie.

8 november 2017

Onderhoud en schade

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen