Alles wat u moet weten over de blauwe kentekenplaat

Sommige klassieke auto’s mogen in Nederland een blauw kentekenplaat voeren. Maar wanneer komt uw oldtimer hiervoor in aanmerking?

In 1978 is de gele kentekenplaat door de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Nederland ingevoerd. De inmiddels vertrouwde gele kentekenplaat was op dat moment verplicht voor alle auto’s met een datum van eerste toelating na 31 december 1977. Hiermee kwam er een einde aan het tijdperk van de blauwe kentekenplaat.

Maar hoe werkt het wanneer u een klassieke auto importeert of als u door verlies van papieren een recent nummerplaat bezit?

Wanneer een blauw kenteken?

blauwe kentekenplaatAlle oldtimers met een datum van toelating vóór 1 januari 1978 komen in aanmerking voor de ouderwetse blauwe kentekenplaat met witte letters. De datum van toelating dient nadrukkelijk vermeld te staan op het voertuigbewijs en het kenteken moet bestaan uit de combinatie van vier cijfers en twee letters.

Iedere blauwe kentekenplaat is voorzien van een keurmerk dat bestaat uit de tekst ‘RKM’ en de Nederlandse leeuw. Bij het (laten) plaatsen van de kentekenplaat is het natuurlijk belangrijk dat deze te allen tijde goed zichtbaar is evenals het volgnummer. Aan de hand van het volgnummer kan namelijk de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.

Voor motorrijwielen en bedrijfsvoertuigen geldt overigens een maximale datum van toelating van 1973 om in aanmerking te kunnen komen voor een ‘ouderwetse’ kentekenplaat.

 

Hoe werkt de uitgifte van ouderwetse kentekens?

Wanneer u een geïmporteerde oldtimer registreert bij de RDW wordt deze automatisch voorzien van een blauw kentekenplaat, mits deze voldoet aan de bovengenoemde voorwaarden.

De RDW heeft onder andere in overleg met de FEHAC een aantal series klassieke kentekens beschikbaar gesteld. Oldtimers van vóór 1973 krijgen een kenteken uit de AR-00-00 en oldtimers met een datum van toelating tussen 1973 en 1977 krijgen een kenteken uit de serie 00-YB-00. Wanneer de datum van toelating van een historisch voertuig niet bekend is, dan gaat de RDW vaak uit van het bouwjaar.

Het aanvragen van een blauw kentekenplaat kan via de RDW en via de FEHAC worden gedaan. Wij raden u wel aan om eerst te informeren bij de RDW of uw oldtimer ook écht in aanmerking komt voor een blauw kentekenplaat voordat u deze procedure opstart. De kosten voor dit proces bedragen ongeveer €40,00.

Bij goedkeuring ontvangt u naast uw nieuwe kentekenpapieren ook eventueel een nieuw APK keuringsbewijs. Na ontvangst van de papieren kunt u de blauwe platen laten maken en monteren.

Tot slot mag u natuurlijk niet vergeten om uw nieuwe blauwe kenteken ook door te geven bij uw oldtimerverzekeraar!  

Geplaatst op
Categorie
In het nieuws

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • 8 september 2021

    Als ik een auto laat importen uit Italië naar Nederland het de auto komt uit het jaar 1970. Kan ik er dan een blauwe kentekenplaat voor aanvragen?

  • bram
    3 augustus 2021

    vraagje, mijn camper heeft gele platen maar komt uit 71, wat ook de eerste toelating was maar hij is apk vrij. moet hij dan ook opnieuw gekeurd worden of blijft de plaat hetzelfde

    • Mark Reus
      3 augustus 2021

      Hoi Bram,
      De blauwe kentekenplaat kunt u zelf bestellen. Over de APK-verplichting krijgt u automatisch bericht vanuit het RDW.
      groeten,
      Mark Reus

  • Bas
    29 juni 2020

    zijn de blauwe kentekenplaten duidelijk kleiner dan de gele ?

    • Mark Reus
      29 juni 2020

      Hoi Bas,
      Het USA-formaat is de kleinste kentekenplaat die er is. Deze is zowel in geel als blauw verkrijgbaar.
      groeten,
      Mark Reus

  • Miguel
    31 maart 2020

    Ik had een vraag over mijn land rover santana uit 1971, de auto is al voorzien van een blauwe kentekenplaat maar deze is beschadigd geraakt tijdens het off-road rijden. Is het mogelijk om een nieuwe blauwe kentekenplaat aan te vragen? Zo ja enig idee waar dat dan mogelijk is?

    • Mark Reus
      3 april 2020

      Hoi Michiel,
      Dat kan bij een RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Zie deze link Erkende kentekenplaatfabrikanten. Let wel, rijden met een niet goed leesbare kentekenplaat is strafbaar waarmee je dus risico op een boete loopt.
      groeten,
      Mark Reus

  • Benji
    10 december 2019

    Wat echt storend is, is dat mijn Scirocco 1 uit 1981 komt en dat ik XX-00-XX heb dus 2 groepen letters en 1 groep cijfers, het model komt oorspronkelijk uit 1974 en ik heb dus ook blauwe platen laten maken, gelukkig valt iemand die de combinaties niet weet het niet op, maar weet iemand hier hoe duur een boete daar voor bedraagt?

    • Mark Reus
      10 december 2019

      Beste Benji,
      Helaas kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk dat het onder ‘Ondeugdelijke kentekenplaten” valt. De boete daarvoor is € 140,-
      groeten,
      Mark Reus

  • Hendrik Konings
    28 september 2019

    Mooie uitleg over het mogen voeren van de blauwe kentekenplaat. Storend echter dat de bijpassende foto een voorbeeld is van een geïmporteerde auto uit 1976 met kentekenplaten uit 1993: 4 letters en twee cijfers …..

    • Mark Reus
      28 september 2019

      Graag gedaan. Persoonlijk vind ik het pas storend worden als het XX-000-X of 0-XXX-00 is zoals ook geregeld is te zien bij bepaalde modellen. Overigens heeft de auto op de foto de mogelijkheid om alsnog een historisch, kloppend kenteken aan te vragen. Voor meer info hierover zie het RDW: Kenteken omwisselen voor historisch of oorspronkelijk kenteken.

  • Theo van de Weerdt
    15 augustus 2019

    Mijn auto Volvo 245 DL heeft bouwjaar 1986 voor Duitsland is het een klassieker vanaf 30 jaar en ouder ik mag dan rijden in de millieu zone. De duitse controleurs bekeuren mij toch omdat de auto gele nummerplaten heeft en geen millieu stikker. Mijn opmerking is dat het in Nederland niet goed geregeld is met oude auto`s van ouder dan 30 jaar rijden in Duitsland geeft problemen in de millieu zone.Verstrek deze klassiekers een blauwe nummerplaat dan zijn deze ook als zodanig herkenbaar in Duitsland.

    • Mark Reus
      16 augustus 2019

      Volgens de ANWB dient een voertuig 30 jaar of ouder te zijn in Duitsland en spreekt men niet over Nederlandse blauwe platen. Een FIVA Identity Card had uitkomst geboden in uw geval.

  • F.haverdil
    6 maart 2019

    Mag opeen auto van 1980 blauwe platen gebruikt worden we zelf hebben de orginele nog

    • Mark Reus
      7 maart 2019

      Sinds 31 december 1977 is de gele kentekenplaat verplicht. Een auto van ná deze datum kan dus niet beschikken over ‘originele’ blauwe platen. Als u hierover meer wilt weten kunt u het beste contact zoeken met het RDW.

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.