FEHAC eist duidelijkheid over Erfgoedwet oldtimers

De vorig jaar aangenomen Erfgoedwet voor klassieke auto’s en motoren schept nog veel onzekerheid over de voorwaarden en vrijstellingen. Met een nieuw kabinet in aantocht is het hoog tijd voor duidelijkheid!

Bij cultureel erfgoed denkt men vaak al snel aan monumentale gebouwen, waar bescherming voor wordt geboden door middel van speciale regelingen en ontheffingen. Op deze manier wordt voorkomen dat deze prachtige historische gebouwen uit het straatbeeld verdwijnen.

Oldtimers worden echter door steeds meer mensen ook als cultureel erfgoed gezien en mede daarom groeide de behoefte om deze eveneens onder de Erfgoedwet te laten vallen. Sinds 1 juli 2016 is er zodoende een nieuwe Erfgoedwet voor klassieke auto’s en motoren aangenomen.

Vanaf 30 jaar onder Erfgoedwet

FEHACHelaas bestaat er over de invulling van deze nieuwe wet nog veel onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor oldtimerbezitters. Zo is het nog onduidelijk welke voertuigen er wél en niet onder de beschermende regels vallen.

FEHAC, de belangenorganisatie van het Nederlandse mobiele historische erfgoed, heeft onder andere via een persbericht op hun Facebookpagina laten weten daar een einde aan te willen maken, zodat oldtimerbezitters weten waar ze aan toe zijn.

“Uiteraard is de FEHAC blij met de monumentenstatus voor oldtimers”, aldus Bert de Boer (Voorzitter FEHAC). “Echter omdat de invulling van de Erfgoedwet niet geconcretiseerd is, valt er nog weinig profijt te halen voor oldtimerbezitters.”

De Boer stelt daarom voor om alle auto’s vanaf 30 jaar en ouder onder deze Erfgoedwet te scharen. Hij baseert deze leeftijdsgrens op basis van wat er in andere EU-landen wordt gehanteerd. Dit zou betekenen dat er in Nederland 243.000 auto’s tot cultureel erfgoed gerekend mogen worden.

Vrijstelling van belasting en milieuzones

Wanneer een oldtimer onder de nieuwe Erfgoedwet valt brengt voor bezitters dit nogal wat gevolgen met zich mee. Zo wordt de oldtimerbezitter vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB).

Daarnaast zou de Erfgoedwet ertoe leiden dat oldtimerbezitters een speciale ontheffing krijgen voor  milieuzones in de grote steden. Nu betekenen deze milieuzones nog dat oldtimerbezitters met hun auto de stad niet in mogen, een regeling die niet alleen particulieren maar ook ondernemers treft die bijvoorbeeld hun auto ter beschikking stellen voor bruiloften en groepsvervoer.

Dat kan de bedoeling niet zijn volgens De Boer. Bovendien rijden oldtimers niet meer dan 2.000 tot 3.000 kilometer per jaar, waardoor de druk op het milieu minimaal is. De Boer stelt daarom voor om hierin het voorbeeld van Duitsland te volgen, waar oldtimers een ontheffingssticker krijgen waarmee ze eenvoudiger herkenbaar zijn als oldtimer en de milieuzones in mogen.

In gesprek met de politiek

Tijdens een politiek café begin januari in Nieuwspoort is de FEHAC over dit onderwerp in gesprek gegaan met politieke partijen. Tijdens deze bijeenkomst zijn onder andere Barbara Visser van de VVD, Eric Ronnes van het CDA hierover in discussie gegaan. Ook de voorzitter van de Europese koepel voor klassieke voertuigen was hierbij aanwezig. Bekijk hieronder hoe dat is verlopen.

Wij hopen en rekenen erop dat het nieuwe kabinet gehoor geeft aan het dringende verzoek van de FEHAC en haar leden om alle voertuigen vanaf 30 jaar en ouder onder de Erfgoedwet te laten vallen. Zo zorgen we er immers samen voor dat ook alle prachtige oldtimers behouden blijven in het straatbeeld.

Geplaatst op
Categorie
In het nieuws

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • Arie
    2 april 2018

    Goed bezig

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.