Is GTL brandstof een goed alternatief voor dieseloldtimers?

Eigenaren van dieseloldtimers staan mogelijk voor een grote uitdaging. Door alle nieuwe milieuwetgeving zal de dieselmotor en bijbehorende brandstof namelijk langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Het nog relatief onbekende GTL kan wellicht een interessant alternatief zijn voor dieseloldtimers.

Oldtimervriendelijke brandstof wordt moeilijker te krijgen

Veel oldtimers lopen het beste op brandstof met daarin veel lood en octaan. Wetenschappers hebben echter aangetoond dat dit zeer schadelijk is voor het milieu is. Als gevolg daarvan zijn er door de jaren heen meerdere soorten benzine uitgevonden om zo de brandstof steeds schoner te maken.

Een voorbeeld hiervan is E10 benzine, dat sinds 1 oktober 2019 bij pompstations verkrijgbaar is. E10 is een bio-ethanol die wordt gewonnen uit mais, suikerriet en andere gewassen.

GTL-brandstof-diesel-oldtimers

De brandstof heeft de eigenschap om snel af te breken, wat de klopvastheid van de benzine kan beschadigen. Het gevolg hiervan is dat de brandstof agressiever is en eerder het ‘pingelen’ kan veroorzaken. Dit zal vooral voorkomen bij oldtimers die langdurig stilstaan.

Dit kan dus niet alleen de motorprestaties aantasten, maar het is ook zeer schadelijk voor de fragiele onderdelen van uw klassieker.

Oldtimers die op benzine rijden hebben gelukkig nog redelijk wat alternatieve opties. Voor eigenaren van dieseloldtimers is dit een heel ander verhaal. Het lijkt erop dat dieselauto’s in de loop der tijd uit het straatbeeld gaan verdwijnen.

Bovendien komen er steeds meer milieuzones waar dieselmotoren zich niet mogen begeven.

Voor bezitters van deze dieseloldtimers kan de nog relatief onbekende brandstof GTL een mogelijk geschikt alternatief zijn.

Wat is GTL brandstof?

GTL staat voor ‘Gas-To-Liquids’, oftewel van gas naar vloeistof. Het is een vloeibare diesel die op synthetische wijze uit aardgas wordt gemaakt. Doordat GTL weinig fijnstof, roet en stikstof uitstoot is deze brandstof veel minder schadelijk voor het milieu. Inmiddels is GTL verkrijgbaar bij 62 tankstations van met name Shell en Firezone.

GTL is te gebruiken zonder dat daarvoor de motor moet worden aangepast. In tegenstelling tot het elektrificeren van een oldtimer is dit een groot pluspunt, omdat het elektrificeren een grote investering kan zijn. Tegenwoordig kan zo’n aanpassing tussen de €20.000 en €40.000 kosten.

Wat zijn de voor- en nadelen van GTL?

Voordat u uw dieseloldtimer enthousiast volgooit met GTL, is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van zowel de voor- als nadelen van deze alternatieve brandstof.

Voordelen:

  • GTL brandstof gaat langer mee door efficiënte verbranding;
  • Door een lagere uitstoot van fijnstof, roet en stikstof is het minder schadelijk voor het milieu;
  • GTL is gezonder voor uw oldtimer. Doordat het een schone brandstof is tast het uw oldtimeronderdelen niet aan;
  • GTL veroudert niet en is het gehele jaar bruikbaar, zelfs tot -20 graden Celsius.

Nadelen:

  • GTL is een fractie dunner dan diesel, hierdoor zou het sneller kunnen lekken;
  • Doordat GTL nog vrij nieuw is, ligt de prijs 11 tot 15 cent per liter hoger dan normale diesel;
  • Het is nog niet bij elk tankstation verkrijgbaar.

Als specialist in het verzekeren van oldtimers volgen wij dergelijke ontwikkelingen op de voet. Graag denken wij daarnaast met u mee over uw verzekeringsvraagstukken, maar ook wanneer u een vakkundige sparringpartner zoekt kunt u bij ons terecht.

Geplaatst op

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.