Rijden in een oldtimer? Dit moet u weten!

De weg op met een oldtimer kan een fantastische beleving zijn, maar vraagt wel om enige ervaring en voorbereiding. Met name in oldtimers van 50 jaar en ouder is het vaak hard werken onderweg. Voor nieuwkomers in de wereld van oldtimers is het daarom belangrijk om op voorhand te weten wat rijden in een oldtimer omhelst. Waar moet u allemaal rekening mee houden en hoe creëert u de ultieme rijervaring? Wij geven u daar antwoord op.

Het is voor veel mensen een langgekoesterde wens om in hun eigen oldtimer te rijden. Nederland heeft oldtimerbezitters dankzij prachtige routes over vlakke en goedonderhouden wegen veel te bieden. Ons land kent bovendien een grote oldtimergemeenschap, met meerdere clubs en evenementen voor liefhebbers van klassiekers. Voor wie echter weinig tot geen ervaring heeft met het rijden in een oldtimer, kunnen er nogal wat verrassingen om de hoek komen kijken.

RIjden in een oldtimer

Als hedendaagse automobilist zijn we inmiddels flink verwend met tal van elektronische veiligheidssystemen en luxe gadgets. De eerste volledig zelfrijdende auto’s zijn zelfs al in ontwikkeling. De overgang van een moderne auto naar een oldtimer kan daarom even een cultuurshock zijn.

Weet u bijvoorbeeld hoe een ‘chocke’ werkt? En hoe het is om zonder stuurbekrachtiging te rijden? Na het lezen van dit artikel weet u wat u kunt verwachten wanneer u voor het eerst in een oldtimer de weg op gaat.

Oldtimers maken van autorijden weer een werkwoord

Wat voor de een droom is, kan voor de ander een nachtmerrie zijn. Niet elke chauffeur is geschikt om een oldtimer te besturen. Rijden in een oldtimer is hard werken, met veel lawaai en zonder alle moderne comfort zoals airco of ABS.

Bovendien zijn oldtimers geproduceerd in een tijd waarin er hele andere veiligheidseisen golden. Een oldtimer gedraagt zich op de weg daarom heel anders dan een moderne auto. De belangrijkste verschillen hebben wij hieronder voor u op een rij gezet.

Sturen, sturen, sturen: De meeste oldtimers beschikken niet over stuurbekrachtiging. Voor wie nog nooit zonder heeft gereden is dat even wennen. Klassiekers hebben door het gebrek aan stuurbekrachtiging een veel grotere draaicirkel, waardoor u wellicht het gevoel heeft in een vrachtwagen te rijden. Dit maakt inparkeren bovendien een flinke uitdaging.

Langere remweg: De meeste oldtimers zijn zwaar, lomp en beschikken niet over moderne remsystemen. Het is daarom belangrijk om voldoende afstand te houden op voorliggers en ruim op tijd af te remmen.

Langzaam optrekken: Het aanzienlijke gewicht van de meeste oldtimers betekent ook dat uw klassieker meer tijd nodig heeft om op te trekken en op snelheid te komen. Benut op snelwegen daarom de volledige invoegstrook, om zo het overige deelnemende verkeer zo min mogelijk te hinderen.

Lage maximum snelheid: Tenzij u in een klassieke sportwagen rijdt zal uw oldtimer geen racemonster zijn. In de praktijk betekent dit dat u op de snelweg vooral tussen de vrachtwagens rijdt. Stippel daarom een route uit met zo min mogelijk snelwegen. Binnenwegen zijn bovendien veel leuker om te sturen!

Op tijd tanken: De brandstofmeter van een oldtimer is helaas niet zo nauwkeurig als die van een moderne auto. Ook zijn oldtimers niet bepaald zuinig te noemen. Tank daarom ruim voordat de brandstofmeter in de gevarenzone komt.

Vermijd E10 brandstof: In het verlengde van tijdig tanken is de brandstofkeuze voor uw oldtimer net zo belangrijk. In een eerder verschenen artikel zijn wij al uitgebreid ingegaan op de schadelijke gevolgen van E10 brandstof voor oldtimers. Kies bijvoorbeeld voor Euro95 (E5).

Dieseloldtimer verzekering

Lawaai: Zoals eerder genoemd zijn oldtimers vaak zeer luidruchtig. Voor echte petrolheads is dit overigens juist een belangrijk onderdeel van het rijplezier. Bovendien moet u niet direct schrikken van bijkomende piep- en kraakgeluiden die u onderweg kunt waarnemen, dat is de charme van een oldtimer.

Schakelen: Naast het sturen is het schakelen in veel oldtimers ook even wennen. Het mechanisme werkt niet zo soepel als in moderne auto’s. Sommige klassiekers beschikken zelfs over een zogenoemde ‘Dog-Leg versnellingsbak’, dat net even anders werkt dan wat u waarschijnlijk gewend bent.

Om optimaal van uw oldtimer te kunnen genieten, is het belangrijk dat u vooral rustig en relaxed achter het stuur zit. Haastige spoed is met een oldtimer zelden goed!

Onderhoud en technische kennis

Naast het besturen van de oldtimer brengt het bezit ook andere verantwoordelijkheden met zich mee. Oudere auto’s bevatten immers veel kwetsbare onderdelen en zijn zodoende onderhoudsgevoelig. Enige kennis van zaken als het aankomt op technische kennis is daarom geen overbodige luxe.

Uiteraard kunt u voor de meeste zaken terecht bij een gespecialiseerde garage, maar het is desondanks belangrijk dat u zelf eventuele problemen of mankementen tijdig kunt herkennen. Overigens vinden veel oldtimerbezitters het zelf ‘sleutelen’ aan een oldtimer juist leuk.

Stalling oldtimer

Een moderne auto kan zonder problemen het hele jaar buiten staan. Voor een oldtimer is dat een ander verhaal. Met name tijdens de wintermaanden heeft uw oldtimer een overdekte en warme stalling nodig om deze te beschermen tegen regen, wind en vrieskou.

Beschikt u zelf niet over een goede stalling of garage voor uw oldtimer. Dan kunt u deze bij een externe partij stallen. Dit brengt wel weer extra kosten met zich mee.

Oldtimerverzekering

Ook met uw oldtimer kunt u natuurlijk niet onverzekerd de weg op. Een oldtimerverzekering werkt doorgaans anders dan een standaard autoverzekering. Zo wordt er niet gerekend met schadevrije jaren en bent u verplicht om naast uw oldtimer ook een moderne auto voor dagelijks gebruik te hebben. De premieopbouw wordt bovendien gebaseerd op een taxatiewaarde.

Jaguar XJ-S oldtimerverzekering
Bron afbeelding: Wikimedia Commons

Bent u een geschikte oldtimerbezitter?

Wanneer u met de juiste verwachtingen op zoek gaat naar uw eerste oldtimer gaat er een prachtige wereld voor u open. Zolang u maar rekening houdt met het volgende:

  • Rijden in een oldtimer is compleet anders dan in een moderne auto
  • Zorg dat u over enige technische kennis beschikt
  • Zorg voor een geschikte (winter)stalling
  • Een goede oldtimerverzekering mag natuurlijk niet ontbreken!

Op onze blogpagina vindt u nog veel meer artikelen over alles wat te maken heeft met het bezit van een oldtimer.

Geplaatst op

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.