Wordt het tanken van uw oldtimer steeds lastiger?

Is de brandstof die u tankt wel de geschikte voor uw oldtimer? De samenstelling van brandstof is door de jaren heen namelijk steeds meer veranderd en helaas niet in het voordeel van oldtimers.

Uw oldtimer tanken wordt helaas steeds ingewikkelder. De moderne brandstoffen bevatten namelijk een te laag octaangetal en een te hoog ethanolgehalte. Deze moderne brandstoffen zijn daardoor minder of zelfs helemaal niet geschikt voor uw oldtimer, omdat teveel ethanol ervoor zorgt dat materialen zoals brandstofleidingen en de benzinetank sterk worden aangetast.

Daarnaast moet u er rekening mee houden dat moderne brandstoffen een snellere verbrandingstijd hebben. Hier is uw oldtimer vaak niet op afgestemd. Hoe zit dat anno 2021 met brandstof en uw oldtimer?

oldtimer-tanken

Dus welke brandstof kunt u nu het beste tanken?

Allereerst willen wij u wijzen op welke brandstoftype u absoluut niet moet tanken en dat is E10, deze brandstof bevat namelijk maar liefst 10% ethanol.

Voor uw oldtimer tankt u in het meest ideale geval Euro 98 of 97. Deze worden tegenwoordig aangeboden onder namen als: Total Excellium, Argos 95/E5, Texaco superplus en Aral V-power (102).
Het is verstandig om in de gaten te houden wanneer aanbieders hun assortiment en brandstofsamenstellingen wijzigen.

Als laatste optie zou u ervoor kunnen kiezen om LPG als brandstof te gebruiken. Wellicht is dit interessant voor uw oldtimer? LPG als brandstof is indien uw oldtimer dit aan kan een zeer geschikte brandstof, omdat het een relatief hoog octaangetal bevat (tussen de 108 en 110). Ook GTL, een alternatief voor diesel, kan voor sommige oldtimers een optie zijn.

Verbrandingsmotor in de ban vanaf 2030

Nadat de Nederlandse overheid besloot om alle Euro95 benzine aan de Nederlandse benzinepomp te vervangen door E10, staat alweer de volgende grote verandering voor de deur en wil vanaf 2030 de verkoop van brandstofauto’s verbieden. Nederland is er vroeg bij met dit verbod, in tegenstelling tot andere Europese landen zoals Italië.
Nederland kan dit relatief snel realiseren, omdat Nederland een rijk land is waar het makkelijk is om over te stappen op een volledig elektrische auto. Daarnaast is de Nederlandse infrastructuur erg geschikt voor de relatief korte afstanden die de elektrische auto’s moeten afleggen.

Dit verbod betekent wel dat er met ingang van 2030 er steeds minder benzinepompen zijn te vinden langs de weg, wat uiteindelijk kan leiden tot het einde van de ouderwetse benzinepomp.

Voor u als oldtimereigenaar betekent dit dat het na verloop van tijd nog moeilijker wordt om aan de juiste brandstof te komen.

Uw oldtimer voorbereiden op de toekomst

Het elektrificeren van oldtimers is inmiddels opkomst, wat eerst begon als een experiment is uitgegroeid tot een serieuze dienstverlening. Het elektrificeren van oldtimers wordt tot op heden nog op kleine schaal gedaan door een handjevol garages, die u de mogelijkheid bieden om uw oldtimer om te bouwen tot een elektrische auto.

Op dit moment is het elektrificeren van oldtimers een vrij complexe onderneming, maar op termijn moet dat eenvoudiger worden. Vandaag de dag is het nog een complex project om een oldtimer te elektrificeren. Het is daarom ook een vrij kostbare ingreep, u moet al snel rekenen op een investering van € 20.000 tot € 40.000 euro.

Oldtimerverzekering staat voor u klaar

Ondanks deze ontwikkelingen is het ondenkbaar dat de oldtimer ooit uit het Nederlandse straatbeeld zal verdwijnen. Als specialist in het verzekeren van oldtimers, denken wij bovendien graag met onze klanten mee om ervoor te zorgen dat u gewoon zorgeloos kunt blijven genieten van uw klassieker.

Geplaatst op

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.