Op onze Hotlist: De BMW 1M Coupé (2011)

13 augustus 2020

Hotlist

Dit keer geen oldtimer op onze hotlist, maar wel een onmiskenbare ‘future classic’. De BMW 1M coupe wordt nog altijd gezien als een waardige opvolger van de M3. Groot verschil is dat er van de 1M weinig exemplaren rondrijden, doordat de productie in 2012 alweer werd beëindigd. Dat maakt de 1M niet alleen een begeerde auto om in te rijden, maar tevens zeer interessant als investering.

In 2011 werkte BMW aan de lancering van SUV-achtige bolides. De opluchting onder de fanatieke BMW-liefhebbers was daarom groot toen eind 2010 de nieuwe BMW 1M coupe werd aangekondigd.

Mocht u zich afvragen waarom de M bij deze auto achter het cijfer staat in plaats van daarvoor, wat gebruikelijk is bij de sportieve auto’s van BMW, komt dit door het simpele feit dat de Duitsers al eens een M1 bouwden. Deze auto werd van 1979 tot 1981 geproduceerd en kreeg intern de nam E26.

De BMW 1M is een degelijke, snelle en prachtig gestroomlijnde bolide, maar zonder onnodige poespas aan boord. Op technisch vlak is het geen baanbrekende auto, maar met name het rijgedrag maakt de 1M zo populair.

Ondanks dit enthousiasme werd de productie van de BMW 1M coupé in 2012 alweer beëindigd. Daardoor is de 1M vooral ook een zeldzame auto geworden. Voor zover bekend kwamen er in Nederland destijds slechts 50 exemplaren op de markt.

808

Technische specificaties BMW 1M Coupé

De BMW 1M Coupé heeft een zescilinder motorblok dat afkomstig is uit de 1 serie, maar wel dusdanig aangepast met onder meer een dubbele turbo dat deze 340 pk produceert. Het onderstel is praktisch hetzelfde als dat van de BMW M3 Competition.

De maximale snelheid is begrensd op 250 km/u en om van 0 naar 100 km/u te komen heeft de 1M zo’n 4,6 seconden nodig.

Verder valt op dat de keuzes en opties voor deze auto destijds zeer beperkt waren. Ideaal voor autoliefhebbers met keuzestress! Wat betreft versnellingsbak had je alleen de beschikking over een handgeschakelde zesbak. Ook was er keuze uit slechts drie kleuren; Alpinweiss, Saphirschwarz metallic en Valencia Orange metallic. Wat betreft banden kreeg de 1M alleen het beste van het beste mee en deze om prachtige 19-inch velgen gelegd. Voor de echte BMW-liefhebber is juist deze puurheid zo belangrijk.

Wie vandaag de dag een BMW 1M wil bemachtigen is, afhankelijk van de conditie, zo’n €50.000 kwijt. Aangezien BMW’s bekend staan als redelijk waardevast, zal deze prijs de komende jaren wellicht nog verder oplopen.

13 augustus 2020

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen