Op onze Hotlist: De BMW M5 E39 (1998 – 2003)

8 februari 2022

Hotlist

De BMW M5 E39 is nu nog een youngtimer, maar wordt onder de BMW-liefhebbers beschouwd als een echte toekomstige klassieker. BMW-fanaten zien deze sportwagen namelijk als de laatste echte M5. Hoewel de E39 tegenwoordig nog een fractie kost van de oorspronkelijke nieuwprijs, is de verwachting dat zowel de populariteit als waarde in de toekomst weer gaat stijgen. 

In 1998 werd de derde generatie BMW M5 tentoongesteld in de autosalon van Genève. De M5 E39 was de opvolger van de M5 E34 en de E28 en kreeg voor die tijd vooruitstrevende technieken.

In 2003 stopte tot spijt van velen de productie van de M5 E39 en bracht BMW twee jaar later als opvolger de E60 op de markt, uiteraard ook als M-versie. Dit was wederom een prachtige BMW, maar zo uniek als de M5 E39 zou deze sportwagen niet worden. De M5 E39 had namelijk een aantal bijzondere kenmerken.

1081

Niet teveel poespas, wél een krachtige V8-motor

De BMW M5 E39 staat niet bekend om zijn moderne computersystemen, maar gelukkig wordt dat gecompenseerd door de fraaie V8 motor met 400 pk. De sportwagen is voorzien van een 5,0 liter V8-benzinemotor, met vier bovenliggende nokassen plus een variabele kleptiming. Een indrukwekkende motor die goed is voor 400 pk bij 6.600 TPM en 500 NM tussen de 3.800 en 5.000 TPM. De acceleratiesnelheid (van 0 naar 100 km/u) is 5,3 seconden en uiteindelijk bereikt de auto een topsnelheid van 250 km/u.

Ondanks het feit dat het inmiddels bekende BMW i-Drive systeem in de E39 nog ontbrak, zit er wel een sportknop op waarmee de bestuurder meer power geniet. De handgeschakelde variant van de  heeft dezelfde transmissie als de 540i, die bij de M5 wat verstevigd is. Dit is een terugkomend iets wat BMW vaker doet tijdens zijn productie.

Servotronic is BMW's benaming voor zijn elektromagnetische stuurbekrachtiging. Het systeem zorgt voor stuurbekrachtiging, die afhankelijk is van de snelheid en rijomstandigheden. Zo stuurt de klassieke sportwagen lichter tijdens inparkeren en wordt de besturing zwaarder tijdens hogere snelheden op de snelweg.

In tegenstelling tot zijn voorgangers was de E39 alleen beschikbaar als Sedan-uitvoering.

Een goed onderhouden exemplaar is moeilijk te vinden

De BMW M5 E39 wordt afhankelijk van de onderhoudsstaat voor tussen de €40.000 en €50.000 verkocht. Dit is een fractie van de catalogusprijs van €110.000 eind jaren negentig.  

U zult echter veel geduld moeten hebben in uw zoektocht naar een goed onderhouden M5 E39. Van de in totaal 20.500 geproduceerde exemplaren zijn er aanzienlijk minder over. Tegelijkertijd zal deze oldtimer in wording als meest bijzondere M5 aan populariteit winnen onder BMW-liefhebbers en verzamelaars.

Komt u een mooi exemplaar tegen, schroom dan zeker niet om toe te slaan.

Uw oldtimer BMW goed verzekerd

Wij zijn ervaren en gespecialiseerd in het verzekeren van oldtimer BMW’s. Daarbij houden we ook rekening met de potentiële waardeontwikkeling van uw klassieker. Onze oldtimerverzekeringen betreffen daarom altijd maatwerk, waarbij wij elke BMW-klassieker professioneel laten taxeren. 

Bent u de trotse eigenaar van een BMW oldtimer of toekomstige klassieker? Dan denken wij graag met u mee over een passende verzekeringsoplossing.

8 februari 2022

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen