Op onze Hotlist: De Renault 5 (1972)

28 april 2022

Hotlist

Dit jaar viert de eerste generatie Renault 5 alweer zijn vijftigste verjaardag. Deze veelzijdige driedeurs hatchback is een van de best verkochte Franse auto’s ooit. De standaarduitvoeringen waren geliefd onder alle lagen van de bevolking, terwijl Renault ook meerdere opvallende uitvoeringen van de R5 op de markt bracht. Inmiddels is de Renault 5 van de eerste generatie een zeer geliefd collectors-item geworden.

Wat de Volkswagen Kever is voor Duitsland zou de Renault 5 (R5) kunnen zijn voor Frankrijk. Dit jaar viert deze iconische klassieker alweer zijn vijftigste verjaardag. Speciaal voor de gelegenheid had Renault tijdens de Retromobile show in maart van dit jaar zijn stand volledig toegewijd aan de Renault 5. Bezoekers konden hier alle uitvoeringen van het model bewonderen. Van de allereerste R5 L uit 1972, tot de experimentele elektrische R5 prototype.

Dat Renault dit jubileum niet zomaar voorbij laat gaan is niet voor niets. De Renault 5 is bij uitstek de meest succesvolle auto van het autoconcern en zelfs een van de bestverkochte Franse auto’s ooit! Tussen 1972 en 1985 werden er maar liefst 5,5 miljoen exemplaren van de eerste generatie wereldwijd verkocht.

De Renault 5 als een allemansvriend

Opvallend is dat de R5 begin jaren zeventig, populair was onder een zeer brede doelgroep. Het gebruiksgemak, comfort, kwaliteit en betaalbaarheid, maakte dat de Renault door mensen uit alle lagen van de bevolking werd gekocht. In het midden- en hogere segment werd de R5 vaak als tweede auto gebruikt en ook onder het opkomend aantal vrouwelijke chauffeurs was de hatchback zeer geliefd.

De eerste generatie R5 bewoog zich uitstekend door landelijk gebied, maar was ook voor in drukke binnensteden een uitkomst. Dankzij de voor destijds unieke kunststof bumpers was de auto bijvoorbeeld goed beschermd tegen al het verkeersgeweld in Parijs.

Tussen 1974 en 1983 was deze compacte hatchback de bestverkochte auto in Frankrijk en in 1980 zelfs de best verkochte auto ter wereld.

De belangrijkste en meest opvallende Renault 5 uitvoeringen

De eerste uitvoeringen in 1972 waren de L en TL. De L-uitvoering had een 782cc viercilinder motor. Voor meer vermogen moest men de TL versie kiezen. Deze kreeg een grotere 965cc motor. De R5 GTL welke verscheen in 1978 werd uiteindelijk de populairste uitvoering van de R5. Ten opzichte van zijn voorgangers en andere concurrerende modellen was de GTL relatief zuinig. Gezien de oliecrisis eind jaren zeventig was de timing waarmee de GTL-uitvoering op de markt verscheen natuurlijk perfect.   

Een andere opvallende verschijning was de elektrische R5 in 1972. Een experiment van Renault, maar waar uiteindelijk toch nog zo’n 100 exemplaren van zijn gemaakt.

Voor de echte raceliefhebbers kwam Renault met een indrukwekkende Turbo-uitvoering van de R5, die vooral bestemd was voor rally races. De in totaal 4.800 exemplaren werden gemaakt in de fabriek van Alpine en voorzien van een 1.397cc motor met 160 pk bij 6.400 tpm. Ook deze uitvoering was direct bij zijn introductie razend populair.

Andere uitvoeringen van de R5:

  • R5 Le Car Van
  • R5 Supercinq GT Turbo (1985)
  • R5 Supercinq Baccara
  • Renault 5 Super production (1987)

Prijzen Renault 5 lopen uiteen

De prijs die u momenteel betaalt voor een klassieke R5 hangt geheel af van de uitvoering en onderhoudsstaat. Voor een paar duizend euro vindt u bijvoorbeeld al een keurige R5 TC uit 1986. Een zeldzame GT-uitvoering kan al snel oplopen tot meer dan €100,000.

 

28 april 2022

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen