Renault oldtimers elektrificeren

29 maart 2023

Besproken oldtimers

In de loop der jaren heeft Renault een aantal iconische modellen op de markt gebracht. Om mee te gaan met de huidige tijd biedt de Franse autofabrikant voor drie van zijn meest geliefde klassiekers de mogelijkheid om deze te elektrificeren.

Al enkele jaren neemt het elektrificeren van oldtimers in trek bij mensen, ook al is er wel de nodige discussie over de originaliteit en veiligheid die het met zich meebrengt.

Renault speelt in op deze trend door in samenwerking met het Franse bedrijf R-FIT de R-FIT1 te lanceren. Dit is een elektrische retrofitkit die het mogelijk maakt om de aandrijving van de Renault 4, Renault 5 en de eerste generatie Twingo om te bouwen van een verbrandingsmotor naar een elektrische variant. 

R-FIT verwijdert de verbrandingsmotor en de brandstoftank en vervangt deze met een elektromotor in combinatie met een lithium-ijzerfosfaatbatterij. Voor de rest blijven de Franse oldtimers praktisch origineel, inclusief de juiste certificering en documentatie.

1142

Technische gegevens elektrische Renault oldtimers

Om in de oldtimers van Renault te passen zijn de retrofitkits relatief klein. Het 10,7 kWh batterijpakket levert ongeveer 30 pk, wat bescheiden is maar ongeveer gelijk aan de originele verbrandingsmotoren voor deze modellen.

Op één acculading komt de Renault 4 ongeveer 80 kilometer ver. Dat lijkt niet veel, maar is voor veel oldtimerbezitters voldoende. De batterij is binnen 4 uur weer volledig opgeladen. 

Het voordeel van de compacte 10,7 kWh lithiumbatterij is dat de gewichtsverdeling in de Franse oldtimers ongewijzigd blijft. Verder gebruiken deze geëlektrificeerde oldtimers de originele mechanische transmissie, waardoor iconische onderdelen van het interieur zoals de in het dashboard gemonteerde versnellingspook behouden blijven.

Een van de grote voordelen van dit soort elektrofits, is dat het toekomstige onderhoud van deze oldtimers flink afneemt en daardoor ook voor mensen die minder handig zijn bereikbaar worden. Ook verlengt de elektrificatie de levensduur van deze modellen en zijn de gebruiks- en onderhoudskosten lager.

Dit zijn de specificaties voor de elektrofitkit voor de Renault 4:

·       Lithium-ijzerfosfaatbatterij (LiFePO4).

·       105 V batterijpakket met een capaciteit van 10,7 kWh.

·       5 kWp/48 kWp motor.

·       Actieradius van ongeveer 80 kilometer.

·       Volledig opgeladen in 3 uur en 30 minuten.

·       Elektronische batterijladingmeter.

·       Opladen via een 16A – 220V stekker.

·       Twee jaar garantie.

Behoud van certificering

De retrofitkts hebben verschillende certificeringstests van de Franse technische unie (UTAC) doorstaan en de ombouw biedt een veiligheidsniveau dat volgens Renault aan alle veiligheidsnormen voldoet.

Omdat Renault achter deze ombouw staat, behouden deze oldtimers alle benodigde certificerings- en registratiedocumenten, met dat verschil dat ze elektrisch aangedreven zijn in plaats van op een brandstof. 

Dit laatste punt is van belang, want daardoor mogen de Franse oldtimers ook in de stad rijden. In veel steden zijn er milieuzones om vervuilende auto’s te weren, al kunnen bezitters van oldtimers van 40 jaar en ouder steeds vaker een ontheffing aanvragen. Met het elektrificeren van de oldtimer hoeft dit sowieso niet meer en bent u in iedere stad welkom.

Kosten ombouwen oldtimer Renault naar elektrisch

Vanaf het najaar zijn de retrofitkits voor Renaults meest geliefde kleine auto’s in Frankrijk via R-FIT verkrijgbaar voor €11.900. De retrofitkit komt in aanmerking voor nationale en regionale subsidies in Frankrijk.

Of de retrofits ook in andere landen worden uitgebracht en tegen welke prijs is op het moment van schrijven niet bekend.

29 maart 2023

Besproken oldtimers

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen