Een oldtimer kopen – Zo voorkomt u een miskoop

2 november 2020

Verzekeren en financieel

De aankoop van een oldtimer is voor veel pertrolheads een feestje en voor menig oldtimerliefhebber is de zoektocht soms nog leuker dan de aankoop zelf. Aan het einde van de rit wilt u hoe dan ook kunnen genieten van uw aankoop, maar wat nou als blijkt dat u een miskoop heeft gedaan? In dit artikel geven wij u een aantal tips waarmee u de kans op een succesvolle aankoop vergroot.

Voordat u überhaupt begint aan uw zoektocht naar een oldtimer moet u eerst uw wensen en verwachtingen helder krijgen. Voor wie de wereld van oldtimers nog redelijk nieuw is kan met veel onverwachte zaken te maken krijgen.

Oldtimers zijn per definitie auto’s die meer onderhoud en zorg vergen. Heeft u bijvoorbeeld een goede garage of stalling waar uw oldtimer kan overwinteren? Is er een garagebedrijf in uw omgeving die verstand en/of ervaring heeft met oldtimers? En in hoeverre bent u zelf bereid/vaardig genoeg om onderhoud en (kleine) reparaties uit te voeren? Met andere woorden: Weet waar u aan begint!

Budget versus wensen oldtimer

Zelfs wanneer uw budget oneindig is, wilt u natuurlijk wel een goede prijs betalen voor uw oldtimer. De waarde van een oldtimer hangt van meerdere factoren af, zoals:

  • Staat van onderhoud
  • Technische kenmerken en kilometerstand
  • Merk en populariteit
  • Hoe zeldzaam de oldtimer is
  • Of oldtimer een speciale uitvoering is

Bent u bijvoorbeeld op zoek naar een klassieke Porsche, maar is uw budget beperkt? Dan kan het lonen om een restauratieobject aan te schaffen. Er vinden jaarlijks tal van veilingen plaats, waar zogenoemde ‘Barn finds’ worden geveild. Daar zitten soms aantrekkelijke parels tussen, die na een flinke opknapbeurt weer stralend de weg op kunnen.

Probeert u zich ook niet blind te staren op de kilometerstand van een oldtimer. Een zorgvuldig onderhouden oldtimer met relatief veel gereden kilometers kan net zo goed of zelfs beter zijn dan een minimaal onderhouden oldtimer met weinig kilometers op de teller.

Met behulp van online veilingwebsites zoals Bringatrailer.com en Hagerty.com is het mogelijk om de waardeontwikkeling van specifieke oldtimermodellen te volgen.

946

Goed vooronderzoek is het halve werk

Heeft u een specifieke oldtimer op het oog? Dan raden wij u aan om eerst grondig vooronderzoek te doen naar zowel de oldtimer als de verkopende partij. Juridisch gezien heeft u als potentiële koper zelfs een onderzoeksplicht. U zult niet de eerste zijn wiens oldtimer een replica blijkt te zijn, met langslepende rechtszaken tot gevolg.

Historische documentatie oldtimer

In de eerste plaats moet u nagaan of alle documentatie en gegevens van de betreffende oldtimer kloppen. Indien mogelijk is het verstandig om zoveel mogelijk historische documentatie over de oldtimer te verzamelen.

Hoe zit het met de onderhoudsgeschiedenis van de oldtimer? Welke onderdelen zijn er door de jaren heen vervangen? Is de oldtimer ooit betrokken geweest bij een ongeval? Welke nationaliteiten heeft de oldtimer gehad? Met behulp van deze informatie kunt u een betere inschatting maken van de authenticiteit en onderhoudsstaat.

Is een bepaald onderdeel van de oldtimer meerdere keren vervangen, dan weet u dat dit mogelijk een zwakke plek kan zijn. In het verlengde daarvan raden wij u tevens aan om te onderzoeken of bepaalde onderdelen van de oldtimer nog überhaupt verkrijgbaar zijn.

Chassisnummer en VIN (Voertuigenidentificatienummer)

Het chassisnummer en VIN van de oldtimer moeten voor 100% kloppen De makkelijkste manier om dit te controleren is door navraag te doen bij het RDW. Mochten deze nummers niet overeen komen met de informatie bij het RDW, dan is de kans groot dat er sprake is van vervalsing.

Met wie doet u zaken?

Er zijn natuurlijk situaties waarbij u er redelijk zeker van kunt zijn dat u met een betrouwbare partij zaken doet. Exclusieve veilinghuizen hebben hierin bijvoorbeeld al het nodige voorwerk gedaan. Veel oldtimers worden echter ook verkocht door kleinere bedrijven of door particulieren. In dat geval is het belangrijk dat u op voorhand uitzoekt of u de verkopende partij kunt vertrouwen.

Dankzij internet en online zoekmachines is het tegenwoordig een stuk eenvoudiger om aan dergelijke informatie te komen. Doet u zaken met een bedrijf? Controleer dan het KVK-nummer, bezoek de website en gebruik zoekmachines eventuele recensies van het bedrijf te vinden.

Staat u op het punt om een oldtimer over te nemen van een particulier? Controleer ook dan diens persoonsgegevens via internet.

De oldtimer fysiek beoordelen

Op het moment dat u de oldtimer eindelijk in levende lijve mag ontmoeten, is onze eerste tip om nog iemand anders (met enige verstand van zaken) met u mee te nemen. Twee paar ogen zien meer dan een.

Bereid de bezichtiging goed voor en maak voor uzelf een checklist met alle vragen en punten van aandacht. Vergeet ook niet om een zaklamp en uw telefoon (die foto’s kan maken) mee te nemen. Waar moet u in ieder geval op letten?

Roest

Roest is een van de grootste vijanden van oldtimers. Controleer daarom zorgvuldig de carrosserie, portieren en wielkasten van de oldtimer op roestplekken.

Is er geen krik of brug in de buurt? Probeer dan met uw telefoon foto’s van de onderkant te maken. Een klein beetje roest kan doorgaans nog verwijderd worden, maar bij teveel roest is de kans groot dat uw oldtimer de strijd al heeft verloren.

947

Onder de motorkap

Laat de motor indien mogelijk even draaien, dan kunt u zien en horen of er onderdelen los zitten. Bij het ventilatorhuis zit meestal een kaartje waarop staat wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is. Dit gebeurt doorgaans om de zeven jaar of bij iedere 10.000 kilometer.

Loop rubberen onderdelen na op eventuele scheurtjes en controleer de vloeistofreservoirs. De oliedop mag aan de binnenkant geen roestige smurrie bevatten, motorolie moet mooi zwart zijn maar mag geen aanslag afgeven. De dop van het koelwaterreservoir mag eveneens geen smurrieachtige aanslag bevatten. Tot slot mag de pakking ligt vochtig zijn, maar niet druppen of lekken.

Interieur

Controleer eventueel lederen bekleding op scheuren. Het dashboard kunt u nalopen op eventueel afgebroken knopjes of schakelaars. Het hoeft uiteraard geen ramp te zijn als de oldtimer over een beschadiging beschikt, zolang de verkopende partij dit netjes op voorhand meldt.

Vergeet tot slot niet om voor uw nieuwste aanwinst een goede oldtimerverzekering af te sluiten.

2 november 2020

Verzekeren en financieel

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen