Oldtimers en wegenbelasting – Hoe zat dat ook alweer?

In Nederland is iedere auto-eigenaar in principe verplicht om jaarlijks wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting af te dragen. Voor oldtimers gelden er echter andere regels als het gaat om wegenbelasting, waarbij sommige oldtimers zelfs volledige vrijstelling hebben van MRB.

Fiscaal gezien is Nederland een van de duurste landen ter wereld om een auto te kopen en te bezitten. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat veel autoliefhebbers hun bolide uit bijvoorbeeld Duitsland importeren.

Ook over oldtimers moet er belasting worden betaald. Voor de aanschaf draagt de nieuwe eigenaar BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) af en daar komt jaarlijks nog de wegenbelasting bij.

Gelukkig is de Nederlandse overheid nog enigszins coulant richting oldtimereigenaren en gelden er aangepaste tarieven voor oldtimers, waarbij in sommige gevallen zelfs vrijstelling voor oldtimers van af 40 jaar.

Oldtimer wegenbelasting

Oldtimerregeling en overgangsregeling

Met ingang van 1 januari 2014 werd de minimale leeftijd voor de MRB-vrijstelling voor oldtimers verhoogd naar 40 jaar. Met name voor oldtimereigenaren met een klassieker in de leeftijdscategorie van destijds 27 tot 40 jaar betekende dit een aanzienlijke toename in kosten. Zij moesten immers nu ook wegenbelasting gaan betalen voor hun oldtimer. Om deze groep toch enigszins tegemoet te komen werd er daarom een overgangsregeling toegepast.

Eigenaren wiens oldtimer in 1987 of eerder is toegelaten betalen het zogenaamde kwarttarief (25%) aan wegenbelasting, met een maximum van €120 per jaar. Deze overgangsregeling loopt tot 2028, dan heeft deze generatie oldtimers de leeftijd van 40 jaar bereikt. Eigenaren wiens oldtimer aan deze voorwaarde voldoet, ontvangen elk jaar in het vierde kwartaal van de Belastingdienst de vraag of zij het komende jaar gebruik willen maken van deze regeling.

De overgangsregeling geldt echter alleen voor oldtimers op benzine. Diesel oldtimers en oldtimers op LPG, met een leeftijd van tussen de 25 en 40 jaar betalen wel het volle tarief aan wegenbelasting.

Wie bovendien gebruik wil maken van deze overgangsregeling mag niet met zijn oldtimer in de maanden december, januari en februari de weg op. U bent dan dus verplicht om uw oldtimer in een winterstalling te plaatsen. Uitzonderingen hierop zijn een bezoek aan de garage voor de jaarlijkse APK keuring en bijzondere evenementen.

Wegenbelasting voor oldtimers in 2020

Sinds de laatste grootste wetswijzing voor oldtimers en MRB in 2014 zijn de oldtimer- en overgangsregeling ongewijzigd gebleven. Op dit moment gelden er de volgende MRB-regels en tarieven voor oldtimers:

Leeftijd auto Type brandstof RMB tarief
0 t/m 33 jaar Benzine en diesel Vol tarief
33 t/m 39 jaar Diesel/ LPG Vol tarief
33 t/m 39 jaar Benzine Kwartarief tot een maximum van €120 per jaar
40 jaar en ouder Benzine, diesel en LPG vrijstelling

Komt uw oldtimer in aanmerking?

Heeft u onlangs een oldtimer gekocht in Nederland of geïmporteerd vanuit het buitenland? Neem dan contact op met de Belastingdienst om te zien of uw oldtimer in aanmerking komt voor een lager wegenbelastingtarief of zelfs voor vrijstelling.

Ongeacht de leeftijd van uw oldtimer mag een passende oldtimerverzekering natuurlijk niet ontbreken.

Geplaatst op

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • Roel
    30 oktober 2020

    Jammer dat je de categorie die met een benzine auto op LPG rijden niet hebt vermeld. Die betalen net als dieselrijders de volle mep. Toch?

    • Mark Reus
      30 oktober 2020

      Beste Roel,
      Dat klopt LPG-rijders vallen onder dezelfde regels als de oldtimers die op Diesel rijden.
      gr,
      Mark Reus

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.