Uw oldtimer importeren vanuit een EU-land

13 november 2020

Verzekeren en financieel

De liefde voor oldtimers kent letterlijk geen grenzen. Wie op zoek is naar een bijzondere oldtimer komt al snel in het buitenland terecht. Gelukkig hoeft het importeren van een oldtimer niet ingewikkeld of onnodig kostbaar te zijn. Dan is het wel belangrijk dat u op voorhand weet wat er allemaal komt kijken bij het importeren van een oldtimer vanuit een ander EU-land. Welke zaken moet u hiervoor regelen, hoe krijgt u uw aankoop thuis in Nederland en hoe zit het met uw oldtimerverzekering?

De zoektocht en aanschaf van een oldtimer is al een avontuur op zich, maar als u de oldtimer ook nog moet importeren vanuit een ander land komt daar een extra uitdaging bij. Toch hoeft dit niet ingewikkeld te zijn. Wel is het belangrijk dat u goed op de hoogte bent van de weg die u hiervoor moet afleggen. Waar moet u op letten en welke mogelijkheden heeft u om uw nieuwste aankoop zonder problemen naar Nederland te halen?

In dit artikel vertellen wij u zoveel mogelijk over het importeren van een oldtimer vanuit een ander EU-land. Het grote voordeel van importeren vanuit een EU-land is dat u geen invoerrechten en BTW over de importkosten betaalt. Ook zijn de transportkosten doorgaans een stuk goedkoper.

816

De juiste importdocumentatie

De eerste stap naar een soepel verlopend importproces is het verkrijgen van de juiste documentatie over uw nieuw gekochte oldtimer.

Dat begint al bij het aankoopproces. Nog vóór de deal is beklonken moet u er zeker van zijn dat alle gegevens en informatie over de betreffende auto kloppen. In Duitsland heeft u hiervoor bijvoorbeeld de ‘fahrzeugschein’ en ‘fahrzeugbrief’ nodig. Deze documenten bevatten zaken als:

  • Kentekenbewijs
  • Chassisnummer
  • Kenmerken van de oldtimer zoals merk en uitvoering
  • Technische kenmerken van de motor zoals CO2-uitstoot
  • Tenaamstelling van de verkoper

Wanneer mogelijk is het ook handig als er een CVO (Certificaat Van Overeenstemming) van de oldtimer beschikbaar is. Dit is als het ware het geboortecertificaat van de oldtimer. Indien van toepassing kan het ook helpen als de verkopende partij over de meest recente keuringsdocumenten beschikt.

Beheerst u de taal van het land waar u de oldtimer vandaan haalt matig of niet? Laat de belangrijkste documentatie dan vertalen. Zo voorkomt u eventuele verrassingen achteraf.

Hoe meer documentatie er voorhanden is, des te kleiner de kans op een miskoop en des te soepeler het importproces verloopt. Toch zijn er uitzonderingen waarbij er zeer weinig informatie beschikbaar is. Denk aan Barnfinds of lang verwaarloosde restauratieprojecten. Probeer dan in ieder geval zaken als het chassisnummer te achterhalen. Informeer daarnaast bij het RDW wat u in dat geval het beste kunt doen om de import alsnog zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Uw geïmporteerde oldtimer verzekeren

Een goede oldtimerverzekering voor uw geïmporteerde oldtimer mag natuurlijk niet ontbreken. Het belangrijkste is dat u de nieuw gekochte oldtimer tijdig verzekert. Nog vóór het transport van uw oldtimer naar Nederland plaatsvindt moet deze al verzekerd zijn voor calamiteiten. Diefstal en schade kunnen natuurlijk ook tijdens transport voor komen.

Laat u de oldtimer door een professioneel transportbedrijf naar Nederland halen? Spreek dan op voorhand goed af wie tijdens het transport de verantwoordelijkheid voor de auto draagt. De meest veilige optie is echter om een speciale goederentransportverzekering af te sluiten. In dat geval is uw oldtimer hoe dan ook verzekerd. Informeer ook bij uw oldtimerverzekeraar naar deze bijzondere verzekering.

Rijdt u zelf met uw oldtimer naar Nederland? Dan kunt u dankzij uw oldtimerverzekering een beroep doen op pechhulp en indien nodig vervangend vervoer.

Transport van uw oldtimer

Zodra de aankoop is afgerond moet uw oldtimer natuurlijk nog naar Nederland worden gehaald. Wanneer u de oldtimer in uitstekende conditie heeft gekocht kunt u eventueel zelf met uw oldtimer naar Nederland rijden. In dat geval moet uw oldtimer wel over een tijdelijk importkenteken beschikken. Is uw oldtimer niet in staat om zelf naar Nederland te rijden? Dan heeft u twee opties:

  • De oldtimer zelf ophalen met een speciale auto ambulance met trailer
  • De oldtimer laten ophalen door een gespecialiseerd transportbedrijf

Uw oldtimer zelf ophalen is vanzelfsprekend de goedkoopste optie. Toch is dit niet altijd aan te raden, omdat u als nieuwe eigenaar nog niet volledig bekend met de oldtimer.

Wat moet u voor uw oldtimer in Nederland regelen?

Ongeacht de leeftijd en land van herkomst bent u verplicht om uw oldtimer door het RDW te laten keuren. Zij kunnen namelijk nagaan of uw oldtimer daadwerkelijk aan alle Europese eisen voldoet. Is uw oldtimer jonger dan 50 jaar en nog APK-plichtig? Dan moet u nog vóór uw langs het RDW gaat ook met uw nieuwste aankoop langs de garage voor een APK keuring.

Naast het RDW ben u verplicht om ook de Belastingdienst in te lichten over uw nieuwste aankoop, ook als u geen BPM hoeft af te dragen over uw oldtimer.

Heeft u een restauratieproject gekocht en gaat u daar voorlopig niet de weg mee op? Dan kunt u uw oldtimer eventueel laten schorsen voor één of meerdere jaren.

817

Nederlands kenteken

Is uw geïmporteerde oldtimer bij alle betreffende instanties aangemeld en goedgekeurd? Dan ontvangt u het Nederlandse kenteken voor uw oldtimer en kunt u de kentekenplaten bestellen.

Wilt u geen gele kentekenplaten op uw mooie klassieker? Lees dan alles over het bestellen van de nostalgische blauwe kentekenplaten voor oldtimers. Wist u bovendien dat nieuwe blauwe kentekenplaten sinds kort de letters PM krijgen?

Concreet stappenplan importeren oldtimer

Om u te helpen bij het importeren van een oldtimer vanuit een EU-land raden wij u aan om het volgende stappenplan te doorlopen:

  • Zorg dat alle belangrijke documentatie nog vóór de officiële koop aanwezig en correct is
  • Sluit een oldtimerverzekering af, eventueel met speciale goederentransportverzekering
  • Regel het transport van uw oldtimer. Dit kunt u zelf doen of uitbesteden aan een transportbedrijf
  • Ga met uw oldtimer langs de garage voor een APK keuring
  • Laat uw oldtimer keuren door het RDW
  • Meld uw oldtimer aan bij de Belastingdienst
  • Laat een restauratieobject direct schorsen (optioneel)
  • Vraag de (blauwe) kentekenplaten aan voor uw oldtimer
  • Geniet van uw nieuwe aankoop!

Het importproces uitbesteden

In de meeste gevallen is het dus goed mogelijk om zelf het importproces van uw oldtimer vanuit een EU-land te regelen. Desalniettemin kost dit wel relatief veel tijd.

U kunt er daarom ook voor kiezen om een importbedrijf in te schakelen. Zij nemen het grootste deel van het importproces voor u uit handen. Let er dan wel op dat het betreffende importbedrijf gespecialiseerd is in oldtimers. Logischerwijs brengen zij voor hun diensten kosten in rekening, maar u bent ervan verzekerd dat uw oldtimer veilig in Nederland aan komt.

13 november 2020

Verzekeren en financieel

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen