Vier bijzondere oldtimersegmenten die verzekerd kunnen worden

21 januari 2022

Besproken oldtimers

Elke oldtimer heeft zijn eigen unieke historie, vaak doordrenkt met de nodige nostalgie en charme. Onder de klassiekers zijn er een aantal segmenten die er extra uitspringen vanwege hun bijzondere vorm of achtergrondverhaal, wat het daardoor juist moeilijker maakt om deze oldtimers te verzekeren en maatwerk nodig is.

 

Ex-Legervoertuigen verzekeren

Ex-legervoertuigen hebben vaak een behoorlijke staat van dienst achter hun naam staan en zijn door hun rijke historie geliefd. Door hun vaak onverwoestbare bouwkwaliteit en uitstraling voelen liefhebbers zich de koning te rijk.

Willys Jeep

Het meest iconische ex-legervoertuig is waarschijnlijk de Willy. Vanaf 1941 tot en met 1945 produceerde Willys 300.000 MB’s, die tijdens de Tweede Wereldoorlog furore maakten en bekend werden onder de bijnaam ‘Jeep’.

1080

De MB evolueerde daarna in de M-38, die tijdens 1950 en 1951 dienst deed in de oorlog van Korea. De opvolger was de M38A1, die onder meer een langere wielbasis had met een rondere carrosseriestijl en tot 1962 in productie was.

Humvee

In 1983 vroeg het Pentagon AM General Corporation om 55.000 ‘High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles’ (HMMWV) te produceren. Deze auto’s kregen al snel de bijnaam ‘Humvee’ en werden ontwikkeld met als doel om legertroepen en goederen door moeilijk begaanbaar terrein te transporteren.

De Humvee verwierf bekendheid tijdens de invasie van Panama in 1989 en de Golfoorlog begin jaren negentig. Door de jaren heen is de Humvee geëvolueerd en zijn er tot op heden 281.000 geproduceerd. De Humvee is zodoende inmiddels ruim 30 jaar oud en de eerste modellen kruipen richting de oldtimerstatus.

Naast deze ex-legervoertuigen zijn er uiteraard ook de nodige grote trucks die als oldtimer te koop zijn. Let op dat wanneer uw ex-legervoertuig lichter is dan 3.500 kilo een rijbewijs B voldoende is, maar boven dit gewicht een groot rijbewijs (C) noodzakelijk is. Het gewicht heeft ook invloed op de verzekering.

Amfibievoertuigen verzekeren

Het lijkt de ideale combinatie, een auto die zowel op land als in water zijn mannetje staat. Toch bleek het in de praktijk nog niet zo eenvoudig en bleven amfibievoertuigen een niche.

De geschiedenis van het eerste zelf aangedreven amfibievoertuig voert terug tot 1805, toen de Amerikaanse uitvinder Oliver Evans de Orukter Amphibolos introduceerde. Het was een door stoom aangedreven baggerschuit op wielen en er is nog altijd discussie of het voertuig zich daadwerkelijk op eigen kracht kon voortbewegen.

Met de opkomst van de auto-industrie aan het begin van de vorige eeuw werd het concept weer nieuw leven ingeblazen en met name door het leger ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onder leiding van Porsche ontwierpen de Duitsers toen de Schwimmwagen, terwijl de Amerikanen een amfibieversie van de Willys MB jeep genaamd de Ford GPA gebruikten.

1079

Amphicar 770

In 1961 werd de Amphicar 770 gelanceerd en dit is vooralsnog de enige amfibieauto die in serie is gemaakt. Het was een echt Europees project, aangezien de carrosserie in West-Berlijn werd geproduceerd en de motor bij Triumph uit Engeland kwam. De 1,1-liter viercilinder stuurde zijn kracht naar de achterwielen of naar de twee propellers onder de achterbumper. Sturen gebeurde via de voorwielen, die tevens als roeren fungeerden.

Dat de Amphicar daadwerkelijk een echt amfibievoertuig was bleek in 1962, toen een exemplaar het kanaal tussen Groot-Brittannië en Frankrijk overstak. Tussen 1961 en 1968 zijn er in totaal 3.878 exemplaren geproduceerd.

In de jaren daarna zijn er nog verschillende amfibievoertuigen ontwikkeld, waaronder de Gibbs Aquada en de WaterCar, maar dit waren slechts prototypes.

Let op dat een amfibievoertuig zowel voor op de weg als op het water verzekerd moet worden.

Driewieler oldtimer

De driewieler wordt door velen gezien als een buitenbeentje in de klassiekerwereld. Dit komt door de onconventionele aandrijving via drie wielen en daarnaast zijn vaak daaruit voortvloeiende bijzondere uiterlijk.

Reliant Robin

De meest iconische driewieler oldtimer is zonder twijfel de Reliant Robin. Deze Britse auto verscheen in 1973 op de markt en viel met name op door zijn stalen chassis. In combinatie met polyester carrosserie woog de Robin slechts 400 kilo.

In de beginjaren kon de Robin voor de wet zowel een personenwagen als een motorfiets zijn. Deze wet werd in de jaren negentig eeuw gewijzigd en daardoor werd een autorijbewijs verplicht. Het beste is daarom om een Reliant Robin als een gewone auto te verzekeren.

De Robin schitterde meermaals in autoshows als Top Gear, meestal vanwege het instabiele weggedrag. Uiteindelijk werden er 63.000 Robin’s aan de man gebracht, voordat deze in 1981 werd opgevolgd door de Rialto.

BMW Isetta

Een ander buitenbeentje is de BMW Isetta. De Duitsers kregen aan het begin van de jaren vijftig van het Italiaanse ISO de licentie in handen om deze guitige Italiaan te mogen produceren. Naast de drie wielen valt de Isetta op door de grote toegangsdeur aan de voorkant. BMW produceerde tussen 1953 en 1961 uiteindelijk meer dan 160.000 Isetta’s.

Messerschmitt Kabinenroller

Een andere Duitse driewieler is de Kabinenroller van Messerschmitt, die ook wel een scooterauto of dwergauto wordt genoemd. Tussen 1953 en 1964 werden er naar verluidt 40.000 van de Kabinenroller geproduceerd, die met een topsnelheid van 103 km/u de snelste driewieler ter wereld is.

Peel P50

De eretitel van de kleinste driewieler ter wereld gaat naar de Peel P50. Met een gewicht van 59 kilo haalde deze Britse dwerg een topsnelheid van 61 km/u. Verder heeft de P50 geen achteruit, maar kunnen eigenaren met een speciaal hiervoor aangebracht handvat de oldtimer in de juiste richting draaien.

Hulpdienstenoldtimers

Hulpdiensten oldtimers herbergen net als ex-legervoertuigen vaak vele verhalen. Deze klassiekers stonden in garages paraat om mensen- en dierenlevens te redden. Oude brandweerauto’s en ambulances zijn vaak voorzien van de nodige unieke functionaliteiten die je niet op andere oldtimers aantreft. Denk bijvoorbeeld naast zwaailichten aan een complete brandslangeninstallatie.

Inmiddels zijn veel van deze hulpdienstenoldtimers met pensioen en worden steeds vaker gebruikt als camper of ingezet als foodtruck. Ook zijn er diverse musea waar deze oldtimers hun geschiedenis mogen vertellen. Zo is er de Stichting Brandweer Oldtimers Groningen, waar onder meer het Brandweermuseum in Hoogezand – Sappemeer onder valt en vele oude brandweerwagens zijn te bewonderen.

Hulpdienstenoldtimers zijn gebouwd om een leven lang mee te gaan en dan ook zeer degelijk. Dit komt wel met een prijs, namelijk dat met name oudere klassiekers zwaar zijn. Door de grootte en het gewicht van deze oldtimers heeft u daarom minimaal een C1 rijbewijs nodig. Afhankelijk van het type voertuig moet deze als vrachtwagen verzekerd worden.

Bijzondere oldtimers verzekeren

Als expert op het gebied van oldtimerverzekeringen weten wij hoe lastig het vaak is om bijzondere klassiekers te verzekeren. Dit weerhoudt sommige liefhebbers ervan om het avontuur aan te gaan. Juist voor deze bijzondere klassiekers is maatwerk voor de oldtimerverzekering vereist.

21 januari 2022

Besproken oldtimers

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen