Op onze Hotlist: De BMW 6-serie (1977-1989)

Ook in deze bijzondere tijden inspireren wij u graag met potentiële investeringsklassiekers. Deze keer is dat de eerste generatie BMW 6-serie. Tussen 1977 en 1989 zijn er meerdere modellen van de 6-serie uitgebracht en opvallend genoeg heeft de gemiddelde waarde van deze BMW-klassieker het afgelopen jaar een flinke sprong gemaakt.

De allereerste BMW 6-serie (E24) werd in 1977 geïntroduceerd en was de opvolger van de E9 coupé. De auto was alleen beschikbaar als tweedeurs coupé en er in twee smaken; de 630 CS en de 633 CSi.

De BMW E24 is ontworpen door de destijds geroemde designer Paul Bracq en hoewel de productie in eerste instantie nog werd weggezet bij Karmann, haalde BMW deze al snel terug naar zijn eigen fabriek. Wie overigens design-technisch dezelfde auto wilde, maar dan met vier deuren, moest zich wenden tot de BMW 7-serie uit dezelfde periode.

Kenmerken BMW 6-serie

Onder de motorkap van deze BMW ligt een M30 zes cilinder 3.0 liter motor, goed voor zo’n 182 pk. Voor de Amerikaanse markt waren er alleen varianten met injectiemotor beschikbaar, die de auto minder krachtig maakte.

De 630 CS werd tussen 1979 en 1982 geproduceerd en daarna vervangen door de 628 CSi. Dit was de eerste serieuze upgrade voor het model, waarbij onder meer het onderstel werd vervangen door dat van de nieuwe 5-serie (E28). Het vermogen van het topmodel bleef 218 pk.

In 1984 werd de eerste M6 ooit voorgesteld onder de naam M635 CSi. Deze auto wordt door sommigen gezien als de opvolger van de M1. De BMW M635 CSi heeft een vermogen van 286 pk en is herkenbaar aan een minimale spoiler en het typische  ‘M-logo’ van BMW Motorsport in de grille. In de Verenigde Staten en Japan werd deze auto omgedoopt tot M6 en kreeg het vanwege strengere regelgeving een minder krachtige motor mee.

 

BMW 6 serie E24 1977
Bron afbeelding: Wikimedia Commons

Aandachtspunten E24

Wilt u een BMW 6-series 24 aanschaffen? Let er dan op dat de auto een grote optielijst had, waarbij het voor een aantal opties inmiddels moeilijk is om reserveonderdelen voor te vinden.

De grootste zwakte van de E24 is roestvorming en dan met name bij de eerste modellen. Let vooral goed op bij de spatborden, het stuurhuis, de kofferbak en dorpels. Controleer ook onder meer de accuhouder en veerpoten, want het is bekend dat hier ook sneller roest ontstaat.

Waardeontwikkeling BMW 6-serie

Uiteindelijk zijn er in totaal ruim 86.000 exemplaren van de BMW 6-serie (E24) geproduceerd, voordat de tweede generatie zijn intrede deed. Inmiddels is de 6-serie alweer vier generaties verder en nog altijd zeer populair.

Met name het afgelopen jaar heeft de waardeontwikkeling van de eerste 6-serie modellen uit 1977 een opvallende stijging gemaakt. Voor deze auto in uitstekende conditie lag de gemiddelde prijs lange tijd rond de $11.000, maar inmiddels opgelopen naar gemiddeld $15.500. Voor een concours betaalt u op dit moment zelfs $27.000, terwijl dit een jaar geleden nog rond de $17.000 lag. Wel raden wij aan om toch vooral voor de Europese uitvoeringen te kiezen.

Geplaatst op
Categorie
Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen

Reacties

  • Alexander
    25 juni 2021

    Hey Mark,

    Het artikel is nu al veel beter. Een laatste paar opmerkingen; ‘Onder de motorkap van deze BMW ligt een M30 zes cilinder 3.0 liter motor, goed voor zo’n 182 pk. ‘

    De auto werd eerst verkocht met 184 pk (630CS, met carburateur) of 200 pk (633CSI, met injectie). Vanaf ’78 kwam daar een nieuw topmodel bij, de 635CSI met 218pk.

    Omdat de 635 nauwelijks duurder was verkocht die versie veel beter dan de andere uitvoeringen. Meer dan de helft van de aangeboden BMW 6-serie modellen is een 635.

    De 630’s en vroege 633’s zijn inmiddels vrij zeldzaam. Vroege 6-serie BMW’s zijn erg roestgevoelig en waren lange tijd weinig waard waardoor er weinig overlevers zijn.

    Voor een vroege 6 in goede staat liggen de prijzen nu tussen de 18 en 25k. 628CSI’s zijn iets goedkoper (met name met automaat); vraagprijzen zijn doorgaans 15-18k. Late highline 635’s kosten doorgaans meer dan 30. Goedkoopst zijn de Amerikaanse uitvoeringen met grote zwarte kunststof bumpers.

  • Alexander
    16 mei 2021

    Er staan veel fouten in het artikel, o.a;
    De eerste modellen waren uitgerust met 3.0 of 3.2 M30, geen 2.9.
    Het onderstel werd in 1982 vervangen (‘bepaalde onderdelen’ is wel erg vaag). Dit had invloed op het rijgedrag maar niet op het vermogen, dat bleef 218 pk.
    286pk is het vermogen van de M635csi. Deze werd vanaf ’84 geleverd.

    • Mark Reus
      19 mei 2021

      Beste Alexander,
      Bedankt voor de oplettendheid, we hebben het artikel aangepast en uitgebreid.
      Gr,
      Mark Reus

Uw reactie toevoegen

Via onderstaand formulier kunt u uw reactie toevoegen.