Op onze Hotlist: De Porsche 968 (1992)

24 maart 2022

Hotlist

De Porsche 968 viert in 2022 zijn dertigste verjaardag. De opvolger van de 944 is slechts voor een korte periode in productie geweest en mede daarom kan deze klassieker de komende jaren fors in waarde stijgen.

2022 staat voor Porsche in het teken van verschillende jubilarissen. Zo blaast de Porsche 944 dit jaar veertig kaarsjes uit en is nu officieel een oldtimer. De Porsche 968 is een andere klassieker van de Duitsers die in 2022 een feestje mag vieren. Deze jubilaris kwam namelijk exact 30 jaar terug op de markt als opvolger van diezelfde 944.

1092

Bron afbeelding: Wikimedia Commons

Geschiedenis Porsche 968

Porsche had met de 944 een succesnummer in handen en wilde in eerste instantie een opvolger maken. Tijdens het proces kwamen de ontwerpers onder aanvoering van Harm Lagaay, die ook de 924 ontwierp,  al snel tot de conclusie dat de vernieuwde versie van de 944 grotendeels uit nieuwe onderdelen bestond en zich daarom eerder kwalificeerde als een compleet nieuw model, wat uiteindelijk de 968 werd.

De productie van de 968 startte in 1992 en na 12.776 exemplaren eindigde deze in 1995. Het model werd opgevolgd door de eerste serie van de Boxster (986). De 968 was er als coupé en cabriolet, evenals een aantal gelimiteerde modellen als de Club Sport, die flink goedkoper was dan de standaardversie. Deze lagere prijs was te danken aan het weglaten van een aantal zaken. Zo ontbreekt op de 968 een achterruitenwisser, autoradio en moeten de buitenspiegels en zijruiten met de hand worden bediend. Het voordeel hiervan is dat de Club Sport 50 kilogram lichter is dan de standaard 968.

De techniek achter de Porsche 968

De 968 is de laatste Porsche met een watergekoelde viercilinder in het vooronder, een motor die voor het eerst in 1972 werd gebruikt in de Porsche 924. Deze doorontwikkelde motor kwam in de 968 tot 236 pk. Samen met de achterwielaandrijving resulteerde dit in een ideale 50/50 gewichtsverdeling, een 0-100 km/u van 6,5 seconden en een topsnelheid van 252 km/u.

In tegenstelling tot de befaamde verborgen opklapkoplampen die de 944 had kreeg de 968 gewone ronde koplampen die zo kenmerkend zijn voor Porsche. Het interieur van de 968 bleef vrijwel identiek aan dat van de 944. Voor een sportwagen is de 968 vrij praktisch te noemen en als de achterbank wordt neergeklapt kan er zelfs een racefiets in.

Prijsontwikkeling 968

Uit deze statistieken blijkt dat er vorig jaar in totaal nog maar 465 Porsche 968-exemplaren geregistreerd waren. Hagerty schat in dat een Porsche 968 in goede conditie $17.500 waard is en het model ten opzichte van een jaar geleden 8,7% in waarde is gestegen. In januari 2022 wisselde via Hagerty een Porsche 968 Base voor $33.863 van eigenaar. De voorlopig duurste Porsche 968 is een rode Turbo RS met een unieke racehistorie, die in 2012 voor $346.500 werd geveild.

In Nederland staan er op het moment van schrijven 5 exemplaren te koop op Gaspedaal, waarbij de prijzen variëren tussen €21.740 en €74.900.

Uw Porsche oldtimer verzekeren

Voor trotse eigenaren bieden wij een Porsche oldtimerverzekering op maat. Bovendien hebben wij voor moderne Porsche sportwagens een speciale sportwagenwagenverzekering.

24 maart 2022

Hotlist

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen