Gevolgen van de nieuwe MRB-vrijstelling

3 april 2017

In het nieuws

Ruim drie jaar geleden werd de leeftijdsgrens voor de MRB-vrijstelling verhoogd. De impact hiervan op het oldtimerpark zal u echter wellicht verbazen.

De Nederlandse overheid stelde met ingang van 1 januari 2014 in dat alleen nog oldtimers van 40 jaar en ouder in aanmerking komen voor MRB-vrijstelling. Dit heeft natuurlijk enorme gevolgen gehad voor oldtimereigenaren die hier niet aan voldeden.

 

Ondanks dat er nog een overgangsregeling kwam voor benzineauto’s met een bouwjaar tot 1987, heeft de nieuwe wetswijziging voor veel veranderingen gezorgd binnen de Nederlandse oldtimerpopulatie. Zo was de verwachting dat oldtimers van 40 jaar en ouder in populariteit zouden groeien en oldtimers van tussen de 25 en 40 jaar juist zouden verdwijnen uit het straatbeeld. Door middel van cijfers van het Centraal bureau van de Statistiek (CBS) kan dit nu goed in kaart worden gebracht.

Import, export en afvoer oldtimers

Het is geen verrassing dat de balans tussen import, export en afvoer voor auto’s van tussen de 25 en 40 jaar oud flink is verstoord. Na januari 2014 is het aantal geëxporteerde en afgevoerde voertuigen explosief toegenomen, terwijl de import van dezelfde voertuigencategorie sterk is afgenomen.

Inmiddels is het aantal geëxporteerde en afgevoerde voertuigen gestabiliseerd, maar verdwijnen maandelijks nog altijd gemiddeld 2.500 voertuigen richting de sloop of het buitenland. Van deze voertuigen is slechts 16% 40 jaar en ouder. Voor deze categorie oldtimers zijn de import-, export- en afvoercijfers wel redelijk in balans gebleven sinds 2014. Over de periode 2010-2015 komt zodoende onderstaand beeld dan naar voren.

1003

Het totale oldtimerpark

Nu verwacht u wellicht dat hierdoor het totale oldtimerpark van Nederland de afgelopen jaren is geslonken. De jaren direct na de invoering van de wet bleek dit ook het geval, maar in 2016 lijkt de daling af te vlakken. Weliswaar was er bij auto’s van 25 jaar of ouder nog sprake van een lichte afname, het aantal auto’s van 20 tot 25 jaar nam juist significant toe.

1004

(Bron: CBS)

Maar nog opvallender is dat het aantal auto’s van 40 jaar of ouder de afgelopen jaren flink is gestegen. Dit komt niet zozeer doordat er meer voertuigen van deze categorie zijn geïmporteerd, maar puur door autonome groei. Met ieder jaar dat erbij komt, schuiven steeds meer auto’s op van de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar naar 40 jaar en ouder. Het feit dat het totale aantal oldtimers in Nederland nauwelijks is gedaald, komt doordat het aantal oldtimers van 40 jaar en ouder is toegenomen.

1005

Dat de gevolgen van de nieuwe regelgeving desondanks groot zijn zie je bij de autonome groei van de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar. Nieuwkomers binnen deze groep verdwijnen nu veel sneller richting het buitenland.

Gevolgen voor de automerken

Uit de cijfers van het CBS blijkt ook dat er een aantal automerken zijn die flinke klappen hebben opgelopen door de nieuwe wetgeving. Het gaat dan met name om oldtimers in de leeftijdscategorie 25 tot 40 jaar.

Over de periode januari 2014 tot eind 2016 zijn dit de grootste dalers:

  • Mercedes-Benz (-52%)
  • Opel (-36%), Ford (-28%)
  • Volkswagen (-21%)
  • Citroën (-18%)

Mercedes-Benz is dus de grootste verliezer, maar ook Amerikaanse merken hebben een flinke daling gezien. Denk aan merken als Pontiac, Chevrolet en Cadillac. Dit is niet verwonderlijk aangezien deze merken voornamelijk bestaan uit zware brandstofmotoren.

Oldtimer verdwijnt niet uit het straatbeeld

Ondanks deze tegenvaller voor veel oldtimerbezitters zullen oldtimers natuurlijk nooit uit het straatbeeld verdwijnen. Belangenorganisaties zoals de FEHAC blijven strijden voor versoepeling van de wetgeving en met succes. Zo worden de APK regels vanaf 2018 aangepast voor oldtimerbezitters en is de FEHAC nog in onderhandeling met de overheid over de nieuwe erfgoedwet voor klassieke voertuigen.

Mede daarom zijn wij trots om officieel partner te zijn van de FEHAC. Bovendien kunnen wij ook het risico op financiële schade aan uw oldtimer verlagen door u aan een goede oldtimerverzekering te helpen.

3 april 2017

In het nieuws

Oldtimerverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een oldtimer of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen